Til Om DNT
Tre menn maler røde T-er i fjellet
Hus

Velkommen som frivillig i DNT

Dugnad er selve ryggraden i DNT. Som frivillig i DNT er du med i et unikt fellesskap og bidrar til at flere kommer seg ut. Bli med du også, og gjør naturen tilgjengelig for flere.

De mest populære og vanlige dugnadsjobbene er å merke og varde stier, vedlikehold på hyttene, bidra under arrangementer og være turleder på fellesturer. Det er også behov for innsats i styrer, komiteer og utvalg. Bli frivillig og få naturopplevelser for livet sammen med andre!

Hvorfor bli frivillig i DNT?

Når vi spør våre frivillige hvorfor de jobber frivillig er det ofte fellesskapet, naturopplevelsene og det å bidra til noe større som blir nevnt. Det viktigste er ofte det sosiale og å tilrettelegge for at andre skal få fine opplevelser. Det er rett og slett veldig hyggelig å være frivillig.

Hvem kan bli frivillig i DNT?

Alle som har interesse for friluftsliv og ønsker å bidra enten i nærområdet, ved kysten, i skogen eller på fjellet, kan bli frivillig i DNT. Vi har mange ulike roller som passer deg, din tid, og dine ferdigheter. Under finner du noen eksempler på ulike dugnadsaktiviteter du kan delta på, men det kan variere etter sesong og kapasitet hvor det er muligheter for å bli med.

Smilende mann bygger bygger bro.
Har du tenkt på at broen du går over på tur er bygd på dugnad?

Hvordan bli frivillig i DNT?

Har du lyst til å gjøre en innsats for DNT der du bor? Våre foreninger og turlag tar imot alle former for dugnadsinnsats. Du finner mer informasjon om frivillig arbeid på din medlemsforenings hjemmeside. Sjekk ut dugnadssidene hos din lokale forening for mer utfyllende informasjon. Nederst på denne siden finner du lenker direkte til dugnadssidene til de fleste DNT-foreningene. Finner du ikke din forening, eller er du usikker på hvilken forening du tilhører?

Finn din forening her: DNT der du er

Finn en oppgave for deg

Male hytter, merke stier, ta bilder, lede turer, steke vafler, snekre eller sitte i et styre. Under kan du lese mer om noen av de ulike frivilligrollene vi har.

Hyttetilsyn

Frivillige sørger for at alt er i orden på hyttene og at den har alt utstyret den trenger for å huse besøkende og gjester.

Sti- og rutedugnad

Frivillige sørger for å rydde og merke vårt store stinettverk og utvikler nye stier dersom det er behov for det. Rutedugnader gir deg unike turopplevelser i fjellet.  Du får opplæring i hvordan dette skal gjøres, noe som styrker kunnskapen din om sikkerhet i naturen.

Hyttedugnad

Dugnadsturene er viktige for vedlikehold av hyttene. Som frivillig vil du få varierte oppgaver som byr på spennende utfordringer i hyggelig selskap.

Turlag og turgrupper

Her kan du bidra lokalt innen de aktivitetene turlaget tilbyr - eller bidra til å starte opp med nye aktiviteter. Savner du et turtilbud der du bor? Gjør noe med det og start opp ei DNT-turgruppe, for eksempel en Turboklubb for barn! Ta kontakt med din nærmeste forening - den finner du på DNT der du er.

Turleder

Som turleder blir det din oppgave å planlegge og gjennomføre turer med høy kvalitet og trivselsfaktor. Du kan bli turleder for alt fra lavterskel turgrupper i nærområdet til krevende fjellturer. Våre turlederkurs er for deg som vil styrke dine kunnskaper og kompetanse i helt unike omgivelser.
Les mer: Bli turleder i DNT

Arrangement

DNT arrangerer flere store og populære arrangement i løpet av året, som for eksempel Kom deg ut-dagen. Som frivillig får du definerte oppgaver og bidra til at flere oppdager hvor fint det er å være ute på tur!

Tillitsverv og organisasjonsarbeid

Dette er aktiviteten for deg som ønsker å påvirke DNTs framtid. I tillegg til å representere medlemmene, vil styrearbeid utfordre deg og styrke kompetansen din.

Støtt DNT sitt dugnadsarbeid
Finn din lokale forening
Bilder fra sommeråpning 2023 i Trollheimen og Sunndalsfjella.
Finn din lokale forening