Til Aktuelt

Turposter på Hedmarken 2024

Mandag 20. mai åpner enda flere av turpostene i årets turpostsesong. Vi vet at det er mange som gleder seg til å oppleve nye turer og varierte turmål i alle de fire kommunene. Her får dere informasjon om årets sesong og hvilke poster som åpner 20. mai!

Publisert: 29. april 2024
Skrevet av: Margrete Ruud Skjeseth
Fire trykksaker turposter
Turpostbrosjyrene i 2024. Foto: Margrete Ruud Skjeseth

Turposter på Hedmarken er et stort samarbeidsprosjekt som vi i HHT har koordinert i mer enn 10 år. Det er et stort spleiselag med frivillig innsats og lokalkunnskap + offentlig og privat støtte og bistand med penger, kart, administrativ oppfølging og premier. Alle har vi et mål om å legge til rette for gode turopplevelser i nærmiljøet i den kommunen man bor + nabokommunene i Hamarregionen. Sesongen er fra 1. mai til 14. oktober (noen poster blir tilgjengelig litt senere pga snøforhold og villreinkalving). Alle turforslagene blir tilgjengelig digitalt på UT.no.

Arrangørene av turposter 2024
Arrangørene av årets turposter Foto: Thomas Mølstad

Felles for alle 40 turpostene med tilhørende turforslag kjennetegnes av positive grunneiere. Vi ber derfor alle deltakere være ekstra påpasselige med å respektere angitt parkering, vise hensyn til dyr på beite, ta med eget søppel og følg angitt turbeskrivelse. Bruk gjerne sykkel til startpunktet.

Man kan notere postkoden i trykksaken eller man kan kvittere digitalt via UT-appen når man er nærmere posten enn 75 meter.

Les mer om UT.no og registrering/SjekkUT av turmål.

Premier
Det blir også i år deltakerpremier til barn/unge som tar minst 4 poster i en kommune. Premien er et dagsbesøk i Ankerskogen svømmehall. Den premien er sponset av Ankerskogen svømmehall. Premien kan hentes på kommunenes service/informasjonssenter f.o.m. onsdag 14. august og ut året. Lever turkortet med koder eller vis fram registreringene i appen for å hente ut billetten som må brukes før utgangen av juli 2025. I tillegg blir det uttrekkspremier i hver kommune.

Man kan hente seg turposthefter fra mandag 29. april på servicekontorene, bibliotekene, noen sportsbutikker, svømme/idrettsanlegg og aktuelle matbutikker som ligger sentralt til i forhold til turer. HHT-butikken i Strandgata 45 i Hamar har alltid alle fire heftene tilgjengelig.

Bildet av utsiktpunktet kalkovn: Post 2 i Hamar ligger langs Bergstirunden Foto: Margrete Ruud Skjeseth
Post 2 i Hamar ligger langs Bergstirunden. Foto: Margrete Ruud Skjeseth

Hamar
I år håper vi at ennå flere prøver seg på disse turforslagene for vi har mange nærposter i år - og på flere at turene kan du ta to turposter på samme tur! Det er kun 1 turpost innenfor bommen på Gåsbu denne gangen for å redusere bilkjøringen.

Post 8 og 9 - Store Ormsæterrunden

Trykksaken: 10 turposter i Hamar

Midt i Ringsaker
10 topper i Ringsaker har en post som ligger midt i Ringsaker. Foto: Helge Stikbakke

Ringsaker
Ringsaker har sine "10 topper i Ringsaker" med undertittel 10 topp turer. Hvert år er det stor variasjon i Ringsakers poster - de er både i kulturlandskap, på utsiktspunkter, ved Mjøsa og andre vann og i fjellet. Datoen 10. juni i fjellet er satt pga hensyn til villreinens kalvingsperiode. Det er Ringsaker som har absolutt flest deltakere og de minner på at alle må ta hensyn til grunneierne som har gitt oss de fine mulighetene for turposter. De er svært glade for det gode samarbeidet mellom frivilligheten og det offentlige.

Post 3 - Olaåsen

Post 4 - Vardåsen

Post 5 - Midt i Ringsaker

Post 6 - Hotell Fortuna

Post 7 - Gjerdingen

Post 8 - Dalhøgda

Trykksaken: 10 topper i Ringsaker

I Stange er det post (Busvolkoia) i et nymerket stinett i Brynsåsen Foto: Jan Schrøder
I Stange er det post (Busvolkoia) i et nymerket stinett i Brynsåsen. Foto: Jan Schrøder

Stange
Postene i Stange byr på gode naturopplevelser og gjør godt både for den psykiske og fysiske helsa. Man blir godt kjent i egen kommune og turene passer også veldig godt for barn og barnefamilier. Husk at hvis dere mangler f eks bæremeis kan den lånes på BUA.

Stanges 10 turposter blir til sammen med flere andre turlag; Kvennstugua Bygdetun og turstier, Romedal almennings turstilag (RAT) og Espa turstilag, i tillegg til HHT i Stange som alltid legger en post til Ilsengstiene og en til Ottestadstien.

Post 8 - Storholtkoia

Post 9 - Navarhaugkoia

Post 10 - Butjennet

Trykksaken: 10 turer i Stange

I Løten kan du oppleve dette ved post 5 Stålsætertjernet i Mosjømarka Foto: Unni Thoresen
I Løten kan du oppleve dette ved post 5 Stålsætertjernet i Mosjømarka. Foto: Unni Thoresen

Løten
Emilie Westli Andersen fra HHT Løten krets har ansvaret for alle 10 turpostene i Løten. Idrettskonsulent Ole Eskild Dahlstrøm i Løten kommune er svært glad for dette og vet at denne tilretteleggingen betyr mye for mange. Emilie ønsker å inspirere flere skoleklasser til å organisere turpost-turer som fellesturer for klassen med familier på fritiden og ta minst 4 poster slik at hele klassen kan dra samlet på badedag i Ankerskogen.

Trykksaken: 10 turposter i Løten

NB: Vi gjør oppmerksom på at post 8 Svarttjernsbakken er plassert ca 300 meter videre sørvest langs stien enn det som vises i trykksaken.