Til DNT Lillehammer
Tur til flyvraket ved Øverlihøgda på Ringebufjell. Fototur. Fottur.
Fjell

Friluftsliv i Lillehammer-regionen

Varierte turmulighet året rundt i innbydende natur er viktig for alle som bor her eller besøker Lillehammer-regionen. Stabile vintre med flotte snøforhold og somre med god temperatur gir inspirasjon til å komme seg ut og nyte friluftslivet.

Anbefalinger og tips

Lokale kart fra DNT Lillehammer
Lokale kart DNTs tilbud
Publisert: 09. oktober 2023

Lokale kart fra DNT Lillehammer

Gode lokale kart fra sti- og løypekomiteen anbefales!

Turforslag i Lillehammer-området

Lillehammerområdet har naturgitte forutsetninger for friluftsliv. Nærheten til vann, skog og fjell gjør det lett å praktisere et enkelt friluftsliv. Nærturer fra hjemme, eller en tur på fjellet en kort kjøretur unna, er viktige ingredienser i et godt liv.

Nærfjellet

På østsida av Mjøsa og Lågen har vi Sjusjøen, Nordseter, Hafjell/Øyerfjellet og Ringebufjellet i rimelig nærhet.

I vest har vi Skei i Gausdal Nordfjell, og vi har Gausdal Vestfjell med Langsua nasjonalpark, samt Fåberg Vestfjell.

Skogsarbeid ved Kanalen i Mesnaelva

Fjell litt lenger unna, men likevel nær nok

Fjellområdene i Nord-Gudbrandsdalen er også innen rekkevidde, og det er mange fra Lillehammer, Øyer og Gausdal som bruker Rondane, Jotunheimen og Dovrefjell.

• SAGA er langruta fra Nordseter ved Lillehammer til Dovrefjell.
  • OMVEIEN er langruta fra Storlondammen/Fåberg Vestfjell i Lillehammer til Sognefjorden.

Sør for oss finner vi HHTs omfattende tilbud på Hedmarksvidda.

Sesongene

Vinterfriluftslandskapet, med milevis med preparerte skiløyper, der de ivrigste kan gå på ski fra oktober til mai, er en betydelig attraksjon for fastboende, hyttefolk og andre besøkende i Lillehammer-regionen.

Sommersesongen byr på fotturer i skog og mark, og på fjellet. Vi kan dessuten variere med en padletur på Mjøsa eller andre vann i ny og ne.

Barnas Turlag Lillehammer trenger flere voksne
Krokbua