Tilbake til DNT Signatur – Norges ypperste langturer
Fottur

SAGA

SAGA er DNTs langrute fra Lillehammer til Snøhetta. 225 km over Ringebufjellet, gjennom Rondane og Dovrefjell. Alt på Turistforeningens merkede stier, med overnatting på betjente og selvbetjente hytter.

Hyttens langs SAGA
en hytte på et jorde Inspirasjon
Publisert: 29. mai 2024

Hyttens langs SAGA

Når du går SAGA får du besøke hele 14 hytter. Hyttene ligger vakkert til og tilbyr alt du trenger for en god overnatting. Det er en hyggelig og spennende del av turen å komme til en ny hytte hver ettermiddag. Planlegg turen godt og les om alle hyttene på Ut.no. Husk å sjekke åpningstidene! Bestill gjerne ditt opphold i forkant.

Om SAGA
Bilder til Fjell og Vidde 2016 DNTs tilbud
Publisert: 09. oktober 2023

Om SAGA

Registrer deg - SAGA
Publisert: 09. oktober 2023

Registrer deg - SAGA

Turbeskrivelse

Fra Birkebeinernes flukt med Håkon Håkonsson lengst sør på ruta, til eventyrlige Snøhetta i nord. Fra Peer Gynts og Dovregubben i Rondeslottet, til “Enig og tro til Dovre faller”. På denne turen beveger du deg på både historisk og sagnomsust grunn. Er du klar for å skape din SAGA?

Annonse:
Min SAGA - Fem ungdommer på tur

24. juni drar fem ungdommer med ingen, eller lite turerfaring fra Oslo S sammen med Kaweh Almassy, Sharam Khalifeh og daglig leder i DNT Oslo, Henning Hoff Wikborg. På 14 dager skal de gå fra Lillehammer til majestetiske Snøhetta på Dovrefjell. De har nesten aldri vært på tur før, og de blir de første til å fullføre nye SAGA.

Les videre

Turvett
Gaute Dalastøyl Jensen viser fram toppturutstyr. På trykk i UT nr 2, 2014.
Turvett