Bilder til Fjell og Vidde 2016

Om SAGA

220 kilometer over Ringebufjellet, gjennom Rondane og Dovrefjell. På turen beveger du deg på både historisk og sagnomsust grunn – fra birkebeinernes flukt med Håkon Håkonsson lengst sør til eventyrlige Snøhetta i nord.

Publisert: 09. oktober 2023
DNTs tilbud

Langrute

Stadig flere ønsker å gå langt. Vekk fra hverdagens kjas og mas og ut i den frie natur. Så sett deg et mål, alene eller sammen med familie eller venner og gjennomfør SAGA slik du selv vil. Skape sin egen SAGA.

Hele ruta går langs Turistforeningens merkede stier og du overnatter på betjente- og selvbetjente hytter. Du slipper derfor å bære telt, sovepose og mat, og kan pakke så lett som mulig. Etter at du har registrert deg får du utlevert et stempelkort som du tar med deg på turen. Når du har gått hele ruta får du en rettmessig plass i vår Hall of Fame, det offisielle SAGA-merket og en t-skjorte som bevist på bragden.

Kart

Før du drar på tur er det viktig at du skaffer deg turkartene som gjelder for SAGA og at du planlegger godt. Kart kan kjøpes på Tursenteret i Storgata 3, eller via vår nettbutikk.

• Turkart Øyer-Lillehammer 1:50 000
  • Turkart Ringebu ​​​​​​​1: 50 000
  • Turkart Rondane Sør 1:50 000
  • Turkart Rondane Nord 1:50 00
  • ​​​​​​​Turkart Dovrefjell, Snøhetta 1:50 000

Vinterrute

220 kilometer over Ringebufjellet, gjennom Rondane og Dovrefjell. Alt langs Turistforeningens kvistede vintertraséer, med overnatting på betjente og ubetjente hytter.

På vinterstid vil antall timer du bruker på etappene variere etter vær- og føreforhold, og om det er ferdige spor.