Syv flotte turer fra Lysefjorden turisthytte

Lysefjorden er et fantastisk sted med masse turmuligheter for alle! Under finner du noen av våde anbefalte turer. Detaljer finnes på ut.no. Hvert år arrangerer vi også flere fellesturer, både i området ved Lysefjorden og ellers i området.

Hjøringsletta/Moen

Fra enden av den asfalterte veien innerst i Lysebotn følger du T-merka løype til du kommer til en særmerka hengebro hvor det er mulig å krysse elva, og gå tilbake på den store aursletta (Moen). En rundtur på ca 1.5 time.

Rundt Osen

Start ved kaia, gå langs stranda, rundt osen og videre opp langs elva. Et perfekt sted for piknik og bading! Om du vil, kan du gå over gjerdeklyver ved campingplassen, ut på veien for en rundtur, eller følge stien videre opp til veien som går inn til Tjodan kraftverk, over elva og videre ut mot fossen!

Kaldahåla, Kongesteinen og Tangakjelen fossefall

Merka løype starter fra veien ved de innerste gardene i Lyse. Etter ca. 10-15 minutt er du ved Kaldahåla. Videre går turen forbi Kongesteinen. Steinen skal etter sagnet ha vært en hvileplass for en vikinghøvding på ferd østover. Like ved Kongesteinen er det et stort juv hvor du også kan se den kjempestore jettegryten som blir kaldt for Tangakjelen. Fossen her er kjempeflott i regnvær. Turen tar ca 1 time.

Middagskjerringa

Merka løype begynner ved veien mellom Lysebotn og Sirdal, og går gjennom småkupert landskap før en etter hvert kan se den særegne utsikten ned mot Middagsjuvet og Lyse, ca 700 meter nedenfor. Navnet Middagsjuvet og Middagskjerringå kommer av den ca. 30 meter høye stein-pilaren midt i juvet. Når sola stod over pilaren var klokka 12, og det var middagstid på Lyse-gardene. Turen tar ca 1.5-2 timer tur/retur.

Jenafjell

Merka løype starter ved veien midtveis mellom Lyse og Tangen. Følg stien videre mot Grautheller et stykke. Den første delen av turen følger den gamle Skinnveien som gikk mellom Lyse og Valle i Setesdal. Følg deretter stien sørover mot Jenafjellet som ligger 800 m.o.h. Fantastisk utsikt. Turen tar ca 4-5 timer tur/retur.

Flørli og Førlitrappene

Legg turen innom den veiløse grenda Flørli. Du kan bruke Lysebotn som base og reise på dagstur med båt til denne lille perlen i Lysefjorden, eller overnatte på Flørli turiststasjon. Rundløypa tar deg rundt i den lille bygda og gir deg muligheten til å gå 700 trinn i trappa langs rørgata. De sprekeste kan gå hele trappa opp til Ternevatn - 4444 trappetrinn. Mer informasjon finnes på UT.no. Husk å bestill plass på båten om du ønsker å besøke Flørli.

Kjerag

Kjerag har med sine 1000 loddrette meter som stuper ned i Lysefjorden blitt verdenskjent blant både fotvandrere, fjellklatrere og basehoppere. Terrenget er tungt og krevende, men vel fremme får du lønn for strevet. En fantastisk utsikt og den verdensberømte Kjeragbolten venter på deg.