Bilder fra fjellferie 2019.

Hytte til hytte på Dovrefjell

Med 10 DNT-hytter, et stort rutenett og mange knutepunkter for kollektivtransport kan Dovrefjell by på mange fantastiske hytte til hytte turer. Vi har funnet frem flere turtips slik at du kan utforske dette vakre fjellområde.

Publisert: 12. oktober 2023
Inspirasjon

Hytte til hytte via Snøhetta fra Kongsvoll

Lengde: 42,6 km
Starter: Kongsvoll
Avslutter: Snøheim/Kongsvoll

Snøhetta ble lenge antatt å være Norges høyeste topp, og spiller en vesentlig rolle i nasjonalromantikkens ideologi om fjellnorge. Når du kommer for første gang inn mot giganten som ligger så alene, spesielt om du kommer fra Snøheim, fortstår du hvorfor Snøhetta har fått en så spesiell plass i bildet av fjellnorge. Ta turen til Snøhetta og Dovrefjell, og se selv!

Hyttetur rundt Snøhettamassivet

Lengde: 28,5 km
Starter: Snøheim
Avslutter: Snøheim

En flott rundtur som tar deg rundt hele det spektakulære Snøhettamassivet. På store deler av turen har du høye fjelltopper i alle himmelretninger.

Tredagerstur over Dovrefjell

Lengde: 58,8 km
Varighet: 3 dager.
Starter: Lesjeskog
Avslutter: Vangshaugen

Turen fra Lesjaskog i sørvest til Vangshaugen går via høyfjell, frodige daler og praktfulle hytter. Dette er en super tur for deg som er litt turvant. Turen starter fra Sørpå-Enstad på Lesjaskog.

Blant fjell og blomster til Grøvudalshytta

Lengde: 8,3 km
Varighet: 1 dager.
Starter: Hallen i Sunndalen
Avslutter: Hallen i Sunndalen

Ønsker du en tur i en vakker og frodig seterdal, omkranset av nydelige fjell, er selvbetjente Grøvudalshytta et flott turmål for sensommerturen. Enkleste adkomst er sju kilometer på flat og lettgått sti fra Hallen i Sunndalen.

Fra Dindalshytta til Kongsvoll

Lengde: 49,7 km
Starter: Dindalshytta
Avslutter: Kongsvoll

En helgetur fra Lønset på Oppdalsiden av Dovrefjell, med overnatting på Dindalshytta og Åmotdalshytta til Kongsvoll ved Dovrebanen er en tur hvor du får med deg både de vakre seterlandskaper i dalene, den stordimensjonerte og barske høyfjellsvidda og det røffe fjellterrenget rundt Snøhetta. Dagsmarsjene er lange, så turen passer bare for dem som er i bra form og er litt vant med turer i fjellet.

Fra frodig seterdal til vidda på Dovrefjell

Lengde: 69,1 km
Varighet: 3 dager.
Starter: Dindalshytta
Avslutter: Kongsvoll

Dovrefjell er som skapt for gode langhelgturer. Denne turen over tre dager og tre netter i Dovrefjell med start fra Sunndal-sida går i lettgått terreng, fra frodig seterdal til vidde på over 1300 moh.

Annonse: