Flere personer som går på tur i sommerfjellet

Toppturer til fots i Breheimen

Breheimen er en virkelig eldorado for toppturer til fots. Her finner du flere fjelltopper på over 2000-meter som gir helt fantastisk utsikt og magiske turopplevelser. I Breheimen vandrer du mellom breer, topper og i dype daler. Vi har funnet frem en rekke toppturtips slik at du kan utforske alle tindene i Breheimen.

Publisert: 03. oktober 2023
Inspirasjon

Topptur til Tverrådalskyrkja (2088moh)

Lengde: 9,5 km en vei
Varighet: 8 timer.
Gradering: Krevende
Starter: Sota Sæter
Avslutter: Sota Sæter

Utsikten en klar dag fra Tverreådalskyrkja tar pusten fra deg. Fra toppen ser du Tafjordfjella i nord, den store lange Jostedalsbreen og Hurrungane og Jotunheimen med de mange alpine topper i sør.

Topptur til Middalsnosi fra Nørdstedalseter

Lengde: 14 km
Varighet: 4 timer
Starter: Nørdstedalseter
Avslutter: Nørdstedalseter

En kort topptur på 3 til 4 timer til Middalsnosi fra Nørdstedalseter med flott utsikt over bl.a. Fortunsdalen. Denne turen passer også for barn. Totalt er det ca 450 høydemeter stigning på turen.

Annonse:

Topptur til Sotflyi fra Sota Sæter

Type tur: Sykkeltur
Lengde: 7,6 km
Varighet: 4 timer
Starter: Sota Sæter
Avslutter: Sota Sæter

Flott topptur som starter rett ut fra døra på Sota Sæter. Fra Sotflyi får du en herlig utsikt mot Liavatnet og ned Mysubyttdalen.

Topptur til Liabrekulen fra Nørdstedalseter

Type tur: Topptur
Lengde: 14,2 km
Varighet: 1 dager
Gradering: Krevende
​​​​​​​Starter: Nørdstedalseter
Avslutter: Nørdstedalseter

Skal du se Jotunheimen på nært hold, finner du ikke finere utsiktspunkt! Fjelltoppen Liabrekulen (1910 moh.) ligger rett opp fra DNT-hytta Nørdstedalseter og har det flotteste utsynet mot Jotunheimen! Her ser du hele tinderekka i Jotunheimen og mot de høye og fine toppene i Breheimen, fra Hestbrepiggane, via Holåtindane og Tverrådalskyrkja til Lodalskåpa som stikker seg fram over iskappa på Jostedalsbreen.

Sykkeltur i Breheimen - ned Fortunsdalen, Norges lengste utforbakke?

Type tur: Sykkeltur
Lengde: 31,5 km
Varighet: 1 dager
Starter: Nørdstedalseter
Avslutter: Nørdstedalseter

I Fortundsdalen i Breheiemen finner du kanskje Norges lengste utforbakke for sykling. Fra Middalsvatnet ovenfor den betjente turistforeningshytta Nørdstedalseter til Fortun nede ved Sognefjorden går en over 30 kilometer lang grusvei med en høydeforskjell på 1300 meter fra topp til bunn.