Bilder fra pop-up Turboklubb i Lysebotn juli 2021. Barneaktiviteter, familie, familietur, familieaktiviteter, barn, lek, SUP, kano, bading, markjordbær, sommer.

Kortreist familieeventyr i Lysebotn

Lysebotn er det perfekte stedet å dra på familietur. Små og store vil finne nok av aktiviteter å kose seg med, og det er det beste stedet for å kombinere tur, aktivitet og kos. Energituren, stolpejakt, gullfiskjakt, fiske, bading, padling og frisbeegolf, her er det bare å velge. Og i tillegg kommer fotball, kubb, trampoline og den lokale lekeplassen, kombinert med en solstol i hagen. Avslutt med en god middag i restauranten og litt spill i peisestua før leggetid. Kan det bli bedre?

Publisert: 12. mai 2024
Skrevet av: Hilde Trøen
Artikkel

Vårt forslag til en tredagers tur til Lysebotn

Dag 1

Parkere bilen på Lauvvik, Forsand eller Songesand og ta hurtigbåten inn til Lysebotn. Husk at det ikke går båt på lørdager. Det er også mulig å ta buss til Lauvvik eller Forsand. Se under adkomst. Hurtigbåten ankommer Lysebotn rundt klokka 15, så da har dere hele ettermiddagen og kvelden til å bli kjent i Lysebotn. Sjekk inn på rommet, og la gjerne barna velge farge på bygget de vil bo i. Dette bør gjøres før ankomst, så vis dem bilder og send oss en epost. Vi tilpasser, så sant det er ledig. Det er fire farger å velge mellom; rødt, blått, lilla og grønt. Se bilder under.

Bruk ettermiddagen til å bli kjent i Lysebotn. Be om kart over Energiløypa og gå deler av den, eller last ned stolpejaktappen, og se hvor mange av de 35 stolpene dere finner før middag. Eller ta en tur langs elva eller sjekk ut lekeplassen.

Spis en tidlig middag, slik at dere har litt tid til å leke litt etterpå. Dersom barna synes det er lenge å vente på maten, så send dem ut på gullfiskjakt, så går tiden fort. Be servitøren om skjema. Etter middag kan dere spille kubb, badmington, crocket eller fotball, eller låne spill og sette dere i den hyggelig stua vår i andre etasje.

Dag 2

Etter en god frokost (husk at det er lurt å smøre nistepakker), anbefaler vi at dere starter eller fortsetter på Energiløypa. Ta pauser på veien, det er mye å finne på underveis. Dere kan ta med badetøy og bade i en kulp, leie frisbeer og spille litt på banen inne i dalen, utforske Kaldahålå eller klatre på de store steinene.

Tilbake etter turen, kan det sikkert friste med et bad i elva eller i fjorden, og rett og slett slappe litt av i hagen. La barna gjøre ferdig gullfiskjakten, så får de hver sin is. Husk at det erpremie for de som klare hele Energiløypa.

Spis en tidlig middag i dag også, og bruk resten av kvelden på å kose dere sammen. Kanskje fiske litt i fjorden og se sola gå ned, eller spille spill ute eller inne. Dersom dere har lyst på en lite tur, så er fossen på andre siden av elva kun 15 minutter unna.

Dag 3

Etter frokost er det utsjekk, og så kan det kanskje være gøy å leie kano, SUP-brett eller trøbåt og kose seg i fjorden. Dropp nistepakken i dag, og spis heller lunsj i restauranten.

Rundt klokka 15 er det på tide å forlate Lysebotn for denne gang. Dersom dere ikke er klare til å dra hjem, så kan vi anbefale en tur til Flørli eller Bakken Gard.