Inne i den lyse og levende resepsjonen på Leirvassbu står det en person bak skranken.

Om Leirvassbu

Leirvassbu åpnet som DNT-hytte 23. mars 2023 etter at Sparebankstiftelsen DNB finansierte kjøpet og hytta skal nå drives av DNT Oslo og Omegn som en betjent DNT-hytte. Leirvassbu Turisthytte (1400 moh) ligger ved Leirvatnet, rett under den karakteristiske fjelltoppen ”Kyrkja”.

Publisert: 12. september 2023
Om DNT

I hjertet av Jotunheimen

Turisthytta ligger midt i hjertet av Jotunheimen og er et eldorado for turgåere, tindebestigere, livsnytere, og er kjent av generasjoner som selve perlen i Jotunheimen. Trolig den beste beliggenheten i fjell-Norge. Turisthytta er bygd og utviklet med fotturister, skiløpere, klatrere og fjellfolks behov som forbilde. Et eldorado om du ønsker å utfolde deg, eller kun søker roen og utsikten.

Leirvassbu ble DNT-hytte

Leirvassbu Fjellstue i Jotunheimen blir kjøpt av Sparebankstiftelsen DNB i februar 2023. DNT Oslo og Omegn overtok driften av hytta den 23. mars i 2023. Terje og Gitte Sølna er tilsatt som bestyrere.

Historien til Leirvassbu

Det var Emanuel Mohn – en av norsk fjellsports største profiler og en av grunnleggerne av Den Norske Turistforening ( DNT ) som i 1873 tok til orde for å bygge den første ”Leervassboden”.

Han skrev henrykt en artikkel i DNTs årbok ” Leirvatnet kan betragtes som knutepunktet for ikke færre enn fire jotundale, som alle har de interessanteste fjellpartier at fremvise….”. DNT bevilget penger og avtale ble inngått med gårdbruker Thorstein Sulheim i Lom, og året etter sto ei steinbu med fire senger og nødvendigt kjøkkenutstyr klar.

Noen år senere begynte familien Amund Elvesæter og kona Anne (født Sulheim) å ta imot gjester på setra si i Sletthamn noen kilometer lenger ned i Leirdalen. Leervassboden forfallt.

I 1903 ble Elvesæters seter ødelagt av et snøskred. Familien besluttet da å bygge en turisthytte ved Leirvatnet. Også denne gang tro DNT støttende til med et bidrag, og i 1906 sto en hytte med sengeplass til 19 personer, Leirvassbu, klar. Bidraget på kr. 1000,- fra DNT ble senere tilbakebetalt av Elvesæter.

Fra 1916 var Leirvassbu åpen for regulær trafikk i påsken. I slutten av tyveårene var tallet på gjestesenger økt til 30.
I 1957 ble nok en stor utbygging gjennomført og sengetallet økte til 100, og igjen i 1975 økt til 200.

Frem til 2023 ble hytta eiet og drevet av Tove og Ole Jacob Grindvold og Christian Sulheim i Bøverdalen. Brødrene kommer fra samme gården som Thorstein Sulheim drev, og Anne, kona til Amund Elvesæter, kommer fra.

DNT historien

Styret i DNT vedtok i 1873 å sette av penger til å før opp en steinbu på stedet, som skulle hete Leirvassbu. Denne steinbua skulle føres opp av familien Sulheim, som nå er selgere av dagens Leirvassbu.

Senere i 1906 ga DNT støtte til oppføring av et nyere og mer komfortabelt turiststed i fjellet. Gjennom dette skulle DNT ha forkjøpsrett til anlegget ved eventuelt salg. Men, datidens eier valgte å kjøpe seg ut av denne klausulen. Ved å kjøpe tilbake Leirvassbu er sirkelen på en måte sluttet.