Sommer 2019.

Fem turer fra hytte-til-hytte

Har du begynt å planlegge sommerens hytte-til-hytte-tur? Her er fem herlige forslag, enten du vil ha lange dager på fjellet, i skogen, på vidda eller bynært. Eller hva med en padletur mellom DNT-hytter på Sørlandet?

Fjelltur: Mellom breer og tinder i Breheimen

Gamle trebygninger rundt et grønt og frodig tun.
Sota Sæter er en vakker hytte i Breheimen.

Vil du oppleve fjell og daler, breer og tinder, og ikke møte særlig mange andre? Da bør du dra til Breheimen og gå den første etappen på langruta Massiv. Den kan gjøres lettere ved å velge breføring over Fortundalsbreen i stedet for å følge stien langs Illvatnet.

Turen starter ved Sota Sæter, innerst i den frodige Bråtådalen i Skjåk kommune. Akkurat her er du nok ikke alene, for mange tiltrekkes av den flotte DNT-hytta som er omgitt av forførende fosser og fjell og mektige furuer. Men straks du legger av gårde i retning Nørdstedalseter neste dag, oppover dalsiden og forbi Tverrådalskyrkja, er det ikke så mange som følger etter.

Nørdstedalseter er da også en av de minste, betjente DNT-hyttene. Turen går i stein og ur og over bre, og er du heldig, har du et helt vanvittig utsyn mot Jostedalsbreen og andre herligheter i mils omkrets. Videre mot Sognefjellshytta går du over fjell og dal, med store kontraster underveis. Og hvis været tillater det, kan du nyte utsikten mot mektige Smørstabbmassivet og Fannaråken i Jotunheimen.

Lyst på mer? Sjekk ut hele Signatur Massiv

Viddetur: Endeløse horisonter på Hardangervidda

Stein med rødmalt T på høyfjellet. I bakgrunnen skimtes to turgåere.
Landskapet på Hardangervidda er åpent og storslått. Foto: Marius Dalseg Sætre

Med tog, buss og båt kommer du deg enkelt langt inn på Hardangervidda. Hardangervidda på langs er turen for deg som ikke har gått så mye i fjellet før, og som ønsker en start, eller for deg som har mye erfaring, og vet å sette pris på det bølgende landskapet på Hardangervidda. Kort sagt, en tur på Hardangervidda som passer for alle!

Urbantur: Villmark ved byen

Fugleperspektiv av to hytter ved et skogkledt vann.
Røyrivannskoia og Stallen ligger idyllisk til i Østmarka. Hyttene kan også nås med kano fra Losby. Foto: Marius Dalseg Sætre

Utforsk den vakre Østmarka og sov på de ubetjente markahyttene et steinkast fra Oslo! En anbefalt tredagerstur er å starte fra Bysetermåsan og gå inn til Øvresaga (3,5 km ).

Husmannsplassen Øvresaga ligger som en idyll omgitt av beitemark, kulturlandskap og frodig skog. Her må du faktisk lukke grinda, for dyra beiter rett utenfor hyttegjerdet. Neste dag går gjennom vilt og kupert terreng til Bøvelstad.

Dag 3 starter med å følge Flykningeruta et stykke tilbake og videre gjennom vill og frodig granskog til Luttjern. En anbefaling er en tur på umerket sti opp den sørvendte og frodige lia til toppen av Tonekollen på veien. Her har du nydelig utsikt over langstrakte vann, bølgende åser, ville stup og krokete furuer.

Hjemturen går over Vesle Tonekollen og Pølseberget til Vangen hvor du kan avslutte turen ved å nyte ferske bakevarer med utsikt.

Kysttur: Med kajakk fra hytte-til-hytte langs Sørlandskysten

Fugleperspektiv av en person som padler i gul kajakk i grønt vann mellom to skjær.
En padletur på Sørlandskysten er en nydelig opplevelse. Foto: Marius Dalseg Sætre

Hva med en litt annerledes spinn på DNT-hytteturen ved å bytte ut sekk og sko med kajakk og padleåre? En anbefalt rundtur er å padle fra hytte-til-hytte i Tvedestrandsfjorden, Lyngørfjorden og skjærgården utenfor. Langs denne padleruta er det mange fine holmer, viker og strender som kan utforskes og oppleves.

Start fra Sagesund og start rolig med en kortere padletur til Furøya der det finnes to vakre og historiske DNT-hytter, Forpakterboligen og Gjestehuset. Neste etappe går til Seilerhytta ytterst i Oksefjorden. Her er det fine sandstrender velegnet for å lande kajakker. Deretter går turen til majestetiske Lyngør fyr som er en noe lengre etappe. Siste etappe går fra Lyngør gjennom Snaresund, på innsiden av Borøya, tilbake til Sagesund.

Variert tur: Opplev hele spekteret fra fjell og ur til et frodig landskap

Grå plankekledd hytte i solskinn på høyfjellet.
Eventyrhytta Gullhorgabu ligger nydelig til i hjertet av Bergsdalen. Foto: André Marton Pedersen

Bli med på tur over sva, ur og myke stier omkretset av frodig landskap og flotte fjellvann. Rundturen i Bergsdalen fra Hamlagrøosen til Lid er en 3-4 dagers tur med overnatting på DNT-hytter i et svært variert terreng.

Start fra Hamlagrøosen i Bergsdalen og gå i lett terreng inn til Vending. Dagen etter går turen til Gullhorgabu som er en lekker nyvinning av en hytte. Denne etappen går i noe krevende terreng, så her må man bruke hele dagen. Deretter går turen til Høgabu med flott utsyn mot Trollaskardet mot sørøst og Bukkafjellet bak ned til Lid. Siste dag går turen ned til Lid.