Bilder fra fjellferie 2019.

Toppturer på Dovrefjell

Dovrefjell og Sunndalsfjella innbyr til luftige toppturer og fantastisk utsikt. Her finner du toppturer som passer for alle, enten det er hele familien som skal på tur eller om du ønsker noen skikkelig utfordringer. Her finner du flere toppturtips på Dovrefjell.

Publisert: 12. oktober 2023
Inspirasjon

Topptur til Snøhetta fra Snøheim Turisthytte

Startsted: Snøheim
Høyde: 2286 moh
Avstand: 6 km en vei
Gradering: Krevende

Snøhetta er landet høyeste topp utenfor Jotunheimen. Kombinér denne legendariske toppturen med en overnatting på nesten like legendariske Snøheim.

Topptur til Storstygge Svånåtinden (2206 moh)

Startsted: Snøheim
Høyde: 2206 moh
Avstand: 18 km tur/retur
Gradering: Krevende

Dette er en virkelig storslått tur til en av 2000-meterstoppene på Dovrefjell. Turen er krevende, men byr på fantastisk utsikt ut over hele fjellområdet.

Topptur til Vestoppen på Snøhetta

Avstand: 13 km tur/retur
Tid: 5 timer
Høydemeter: 765 meter

Den klassiske turen til Snøhetta går til østtoppen, men det mange ikke vet er at Vesttoppen gir en kanskje endre bedre turopplevelse. Og utsikten fra toppen blir beskrevet som Dovrefjellets beste utsikt.

Topptur til Skredahøin(2004 moh)

Avstand: 21,5 km tur/retur
Tid: 7 timer
Høydemeter: 870 meter

Skredahøin er ligger vest for Snøheim Turisthytte og byr på en flott men tøff turopplevelse. Utsikten fra toppen en fantastisk!

Topptur til Storskrymten

Startsted: Skamsdalsætrin
Høyde: 1985 moh
Avstand: : 36 km tur/retur
Gradering: Krevende

Storskrymten er omtrent midtpunktet i Dovrefjell-Sunndalsfjella nasjonalpark og det spesielle med toppen som turmål er at det finnes en lang rekke med atkomstmuligheter både sommers- og vinterstid. En ganske lang, men lettgått rute til Storskrymten er fra Skamsdalsætrin i Lesja. Dette er trolig det korteste alternativet sommerstid, og er særlig interessant om man velger å ta en dagstur tur/retur toppen.

Mehø - fin og tilgjengelig "topptur" på Dovrefjell

Startsted: Furuhauglie
Høyde: 1271 moh
Avstand: : 6,4 km
Gradering: Middels

Mehø (1271 moh) er en liten og lett tilgjengelig fjelltopp i kort avstand fra E6 over Dovrefjell. Fra toppen ser du bl.a. inn i Dovre nasjonalpark, Fokstumyra naturreservat og videre innover Dovrefjell-Sunndalsfjella nasjonalpark, med Snøhetta (2286 moh) som blikkfang på godværsdager.

Annonse: