Matlaging på primus med Stranddalen-bestyrer og kokk Halvor Hedenstad. Fra Fjogstadnuten i Sandnesmarka, ved Gramstad.

Få inspirasjon til utemat som kan gjøre turopplevelsen enda bedre!

TEAL as, Norges Vel og Stavanger Turistforening inviterer til et spennende døgn i Suldalsheiane 10.-11. september. Hovedtema er måltidsutvalg beregnet for tur i heiene.

Råvarene blir nøye valgt ut, med fokus på det lokale mangfoldet som finnes i området rundt Stranddalen. Blant råvarene er Fjellam fra Ryfylke,ost fra Ryfylke Gardsysteri, ørret fra Suldal og sider fra Hjelmeland.

Program:

10.09. kl 12.00

Vi møtes på parkeringsplassen Øvre Moen for å vandre sammen inn til hytta. Etter en kort orientering om programmet starter vi turen og legger inn en matpause underveis. Vi har med oss primus og serverer et velsmakende måltid vi har forberedt.

Ved hytta blir vi tatt imot av bestyrer Halvor Hedenstad og hans stab ved bålpanna og velkomstsmak og for innkvartering i tomannsrom.

Ettermiddagen blir brukt til forberedelse av middag for kvelden og til neste dags turlunsj. Anders Hellegård (tidligere Gastronimisk Institutt og Prima Jæren) og Sigve Skretting (tidligere Gladmat og Det Norske Måltid) begge fra TEAL AS, leder arbeidet og fordeler oppgaver underveis.

11.09. kl 08.30

Frokost, utsjekk og pakking for en fire-femtimers tur med innlagt stopp for tilbereding av lunsjen vi sammen har planlagt for. Denne turen ender på parkeringsplassen Øvre Moen etter en annen rute enn dagen før.

Pris:

2600,- pr person for selve kursinnholdet

Overnatting og frokost 1700,- pr person

Dette får du:

• Pausemat på turen inn til hytta
  • Kjøkkenverksted med forberedelse av to måltider (middag dag 1 og lunsj dag 2)
  • Menygjennomgang og kort foredrag fra produsent ( Fjellam frå Ryfylke)
  • Metoder for tilbereding med primus, bål, salting og ev røyking
  • Oppskriftskompendium og bilder i etterkant

Drikke til maten kan kjøpes på hytta.

Kurset har plass til 15 personer

Påmelding til sigve.skretting@teal.no

TURMAT I SÆRKLASSE: På dette kurset får du garantert masse inspirasjon til nydelig turmat.