En dame står på en stein som er kilt fast mellom to fjellsider.

Besøk berømte Kjerag fra Lysefjorden turisthytte

Bo på Lysefjorden turisthytte og besøk Kjerag, en av Norges største turistattraksjoner. Her får du tips til en innholdsrik tre-dagers tur til Lysebotn.

Publisert: 14. mars 2024
Skrevet av: Hilde Trøen
Inspirasjon

Planlegger du tur til Kjerag i sommer, så anbefaler vi at du kombinerer det med en overnatting eller to på Lysefjorden turisthytte. Startpunktet for turen til Kjerag starter kun 15 minutter med bil fra turisthytta. Du trenger ikke egen bil, for det går buss fra Lysebotn til Kjerag flere ganger til dagen.

Dag 1

Du kan fint la bilen stå på kaien på Lauvvik, og ta hurtigbåten inn den vakre Lysefjorden. La turen inn fjorden bli en del av opplevelsen. Du kan se rutetider og bestille plass her, husk at hurtigbåten går ikke lørdager. Du kan se Preikestolen, Flørlitrappene og Kjeragbolten fra båten, og er du ekstra heldig, får du oppleve en basehoppere i fritt fall fra Kjerag. Når du ankommer til Lysebotn, så er det kun et par minutter å gå til turisthytta.

Båt på vei inn en speilblank fjord.
La båtturen inn til Lysefjorden turisthytte bli en del av opplevelsen i disse unike omgivelsene med attraksjoner langs hele ruta. Foto: Hilde Trøen

Bruk ettermiddagen på å utforske det Lysebotn har å by på. Dere kan holde dere rundt turisthytta og gå på gullfiskjakt, gå en tur langs elva til fossen, ta med barna til lekeplassen eller bare slappe av med spill i hagen. Etter middagen tar dere med fiskestanga ned til fjorden og ser solen gå ned, før dere får en god natts søvn i gode og oppreide senger.

Dag 2

Neste morgen spiser dere en god frokost og smører nistepakke, før dere tar bussen fra kaien opp til Øygardstøl, startpunktet for turen til Kjerag. Bussen kan dere bestille på forhånd her. Dette blir en dagstur, så husk å ta med godt med drikke, i tillegg til nistepakken.

Les mer om turen til Kjerag her:

Nyt avslapping i peisestua etter turen

Etter turen kan dere slappe av i hagen eller i den koselige peisestua og nyte en god og velfortjent middag i restauranten. Peisestuen har en flott putekrok, hvor du kan nyte utsikten.

Peisestuen i Lysefjorden turisthytte.
Her kan du slappe godt av etter en opplevelsesrik tur til Kjerag. Foto: Kevin Molstad og Jonas Olsvik

Dag 3

Neste formiddag er det bare å glede dere til å oppdage mer av det Lysebotn har å by på. Energiløypa er merka tur som tar deg til flere av høydepunktene i den idylliske bygda. Du kan også spille frisbeegolf i dalen eller gå på stolpejakt. Ellers er det bare å nyte livet og la skuldrene senke seg innerst i verdens vakreste fjord.

En gutt og en jente leker i sanden like ved en fjord.
Livet i Lysebotn byr på avkobling og nydelige naturopplevelser for liten og stor. Foto: Ida Jaarvik Hetland

Hjemreisen

Klokka 15. 15 går turen tilbake til Lauvvik med hurtigbåten. Dersom dere velger å kjøre med egen bil, så går det bilferje mandag, onsdag, fredag og søndag. Det er også flott å kjøre over fjellet via Hunnedalen. Du kan se rutetider og bestille plass her, husk at bilferja ikke går tirsdag og torsdag.

Fiske på kaien i Lysebotn, solnedgang.
Avslutt gjerne en fin kveld på Lysefjorden turisthytte nede på kaien hvor du kan prøve fiskelykken. Foto: John Petter Nordbø