Aktivitetsbilder fra Haukeliseter vinteren 2022.

Vinterturer fra Haukeliseter

Publisert: 06. september 2023
Inspirasjon

Kvistede løyper

Fra Haukeliseter blir Ulevåløypen, Kjelaløypen og vinterruta inn til Holmavatn kvistet. All kvisting videre nordover på vidda kvistes ofte klart til påske. Se det offisielle kvistekartet til DNT her.

Hold deg oppdatert på været på Haukeliseter

Følg med på været via webkamera på Haukeliseter.

Lese snøskredvarslene på varsom.no og sett deg inn i snøforholdene der du skal på tur. Ha ekstra fokus på hva som er skredproblemet og hvordan du kan unngå det.

Topptur Haukeliseter fjellstue_mars 2023

Fjellskiturer

Ulevåløypen

Ulevåløypen er en praktfull rundtur på 11,2 kilometer med start og stopp på Haukeliseter. Turen går for det meste på viddeplatået nord for fjellstuen. (Løypa går periodevis over vann, men det er mulig å gå omveier utenom)

Kjelaløypen

Kjelaløypen på ski er en favoritt blant gjester og lokale på Haukelifjell. Dette er en lettgått rundtur på 9,2 kilometer i vakkert høyfjellsterreng, med start og stopp på Haukeliseter fjellstue.

Vesle Nup

Topptur på ski til Vesle Nup er en av klassikerne med Haukeliseter som utgangspunkt.

Dette er en perfekt tur for deg som er fersk med toppturer og ønsker en rolig start, men det er også en fin tur for deg som foretrekker topptur på fjellski.

Selve toppen ligger på 1510 m.o.h. og er lett gjenkjennelig med sin karakteristiske, spisse topp som rager over høyfjellsplatået helt sør på Hardangervidda.

Gradering og tidsbruk: Middels. Tidsforbruk (timer): 4

Anbefalt sesong å gjennomføre tur: Januar, februar, mars, april, mai, desember

Adkomst: Helårsvei E134 over Haukelifjell med parkering på Haukeliseter fjellstue.

Vassdalseggi

På skitur til toppen av Rogaland, Vassdalseggi, er en vårski-klassiker enhver fjellskientusiast bør ha på "bucket-listen" sin.

Vassdalseggi er med sine 1658 m.o.h. det høyeste punktet i Rogaland, der selve toppunktet utgjør fylkesgrensen mellom Rogaland og Vestfold/Telemark.

Dette er en drøy tur på 22 kilometer tur/retur Haukeliseter, og en bør regne med å bruke mellom 7 og 9 timer.På en god dag kan man se kjente landemerker som Gaustatoppen, Hallingskarvet, Hårteigen, Folgefonna, Snønuten og Bykleheiene fra toppen.

Gradering og tidsbruk: Ekstra krevende. Tidsforbruk (timer): 9.

Kista

Navnet «Kista» blir ofte brukt som en fellesbetegnelse for å beskrive den brede fjellsiden du ser fra stuevinduet på Haukeliseter fjellstue. Kistemassivet ligger sørvest for fjellstuen, på andre siden av Ståvatn, og har to toppunkt som utpeker seg.

Den vestlige toppen, Kista, ligger på 1326 meter over havet.

Den østvendte toppen er navngitt på kartet som Kisteenden, ligger 1302 meter over havet, og byr på vakker utsikt over Haukelifjell.

Vintertid er det dog mest vanlig å ta seg til platået under «Kisteenden», for så returnere ned igjen samme vei. Kista er en fin, kort tur som egner seg godt som en liten topptur på ski.

Gradering og tidsbruk: Middels. Tidsforbruk (timer): 3.

Anbefalt sesong å gjennomføre tur: Januar, februar, mars, april, desember

Kistenuten

Rogalands nest høyeste topp, og er et stort fjellplatå. Fra Peisestuevinduene på Haukeliseter har man panoramautsikt til dette flotte fjellet, men de stupbratte veggene vi ser her fra Haukeliseter er bare nord-øst- enden: Herfra er det fremdeles omtrent 3- 4 kilometer inn til den høyeste toppen, som ligger 1648 moh.

Denne toppen deler forresten Rogaland, Telemark og Hordaland – du kan dermed ved litt akrobatiske krumspring befinne deg i tre fylker samtidig!

Gradering og tidsbruk: Krevende. Tidsforbruk (timer): 8.

Toppturer

Stavsnuten

Stavsnuten (1661 m.o.h.) er kanskje den best kjente, og den mest kjørte toppturen i nærområdet rundt Haukeliseter - og det ikke uten grunn!

Denne turen er blant de mest tilgjengelige og tryggeste turene i Haukelifjell-området, og det finnes dessuten flere ypperlige alternativer for nedkjøring.

Gradering og tidsbruk: Krevende. Tidsforbruk (timer): 3

Anbefalt sesong å gjennomføre tur: Februar, mars, april, mai

Adkomst: Helårsvei E134 over Haukelifjell. Parkering på vestsiden av Haukelitunnelen, ca 200m fra tunnelåpningen.

Store Nup

Store Nup er for mange selve symbolet på Haukelifjell. Toppen er svært karakteristisk og lett gjenkjennelig med sin stupbratte sørside. Med sine 1661 m.o.h. er Store Nup blant de høyeste toppene på Hardangervidda.

Type tur: Skitur (topptur)

Gradering og tidsbruk: Krevende

Sveigen

Sveigen (1561 m.o.h.) er den toppen som ligger vest for Haukeliseter fjellstue. Dette er en populær topptur på ski med muligheter for bratt nedkjøring, og det finnes utallige varianter for å ta seg både opp og ned.

Gradering og tidsbruk: Krevende. Tidsforbruk (timer): 3

Anbefalt sesong å gjennomføre tur: Januar, februar, mars, april

P-bakken

Kort tur opp bakken bak Haukeliseter fjellstue. P-bakken er en perfekt for deg som vil lufte deg en tur etter sen ankomst, deg som vil trene litt, har en tung søndag eller ønsker en ekstra tur. P-bakken har delt ut mye glede opp igjennom årene.

Verjesteinsnuten

Verjesteinsnuten (1651 m.o.h.) er en godbit for deg som er dyktig på ski og liker bratte utfordringer. Denne turen byr på krevende og bratt oppstigning og nedkjøring i Verjesteinsrenna, og bør bare gåes under svært gunstige forhold.

Gradering og tidsbruk: Ekstra krevende. Tidsforbruk (timer): 6

Anbefalt sesong å gjennomføre tur: Mars, april, mai

Adkomst: Helårsvei E134 over Haukelifjell. Parkering på østsiden av Haukelitunnelen, ved avkjørselen til gamleveien.

Kjelatind

Fra Haukeliseter ser denne turen kanskje lang og slak ut, men har du gått til toppen av Kjelatind en gang blir det ikke den siste. Utsikten sørover fra toppen er ubeskrivelig og nedkjøringen langs den brede fjellsiden inviterer til uforglemmelig «crusing».

Pakkeliste for vinterturen

Pakkeliste for topptur

Aktivitetsbilder fra Haukeliseter vinteren 2022.