Høst ved Haukeliseter, bilder fra tur rundt Venaretjønn, på norsiden av hytta.

Sommerturer fra Haukeliseter

Her får du tips til fantastiske turer du kan gå med Haukeliseter som utgangspungt. Nord for fjellstuen finner du mektige Hardangervidda Nasjonalpark, og sørover ligger frodige Ryfylke- og Setesdalsheiene. Med Haukeliseter som utgangspunkt finnes det turmuligheter for alle!

Kisteenden

Familievennlig topptur. Toppen kan nåes både fra sør -og nordsiden. Turen tar omtrent 4 timer tur/retur.

Kistetjønn

Relativ kort rundtur i flatt terreng. Egner seg godt for stiløping. Turen tar 2-3 timer.

Store Venaretjønn

Enkel rundtur i majestetisk høyfjellsterreng. Turen tar 2-3 timer.

Vesle Nup

Kanskje den mest populære toppen på Haukelifjell. Passer også for barn. Turen tar 4-5 timer tur/retur.

Mannevasstoppen

Middels krevende tur. Toppen byr på utsikt i alle himmelretninger. Turen tar 5-6 timer tur/retur.

Kjelatind

Middels krevende tur til ensom topp sør for Haukeliseter. Turen tar 7-8 timer tur/retur

Nupsredet

Lettgått tur med moderat stigning til utsiktspost. Turen tar omtrent 3 timer tur/retur.

Store Nup

Lang og krevende tur til lett gjennkjennelig og karakteristisk topp. Turen tar 7-9 timer tur/retur.

Verjesteinsnuten

Middels krevende tur til vidkjent topp. Siste halvdel av turen er umerket. Turen tar 5-6 timer tur/retur

Pakkeliste for sommerturen