Grimsdalshytta 100år

Tur til Tollevshaugen fra Grimsdalshytta

En fin tur med lite stigning i lunt og frodig seterlandskap. Ruten går parallelt med Grimsdalsvegen østover.

Publisert: 16. oktober 2023
Inspirasjon
  • Lengde: 24 km

• Gåtid: 5 timer

Da den går samme vei tilbake kan den tilpasses i lengde.
Følg T-sti på sørsiden av hytta, merket mot Sletten. Nesten nede ved veien dreier den mot venstre. Kommer til infotavle med nr. 11 på, ta stien mot høyre. Når du kommer på veien ved Tverrlisetre følg vei/sti i overkant av setervollen ( bilde 1 ). Videre til Mesætre ( ca 7 km ), her er det flott utsikt mot Tollevshaugen og dalen åpner seg.Gå ned på seterveien, ta til venstre og følg veien til enden. Over bekken og litt til høyre,  stien følger gjerde og gjennom en port ( stien er litt utydelig akkurat her ). Stien fortsetter videre til Tollevshaugen.

Rett før Tollevshaugen ser du Tollevshaugkyrkja ( bilde 3 ) på høyre side, stien går inn ved stolpe merket 15.

Inne på tunet ved Tollevshaugen kan du gå «Gruvelistigen», se bilde 2. Eller du kan gå oppom gruvene på vei tilbake, står et lavt skilt med Mesætre på, tar du inn til høyre kommer du inn på Gruvelistigen.