Familie på båttur på Gjende

Familieferie

Gjendesheim er et nydelig sted for barn og barnefamilier. Her er det både lett adkomst og flotte omgivelser for lek og utforskning.

Publisert: 28. mai 2024
Inspirasjon

Adkomst

Det er bilvei til hytta både sommer og vinter. Det er også mulig å komme seg til hytta med kollektivtransport. Se mer info her

Aktiviteter og turmuligheter rundt Gjendesheim

Rundt hytta er det fine aktivitetsmuligheter for små og store barn. Hytta ligger rett ved vannet Gjende, som strekker seg herfra og inn til Gjendebu. Her er det mulig å både bade og fiske. Rett ved hytta starter elva Sjoa, som etter hvert blir til en flott rafting- elv! En spennende aktivitet for de litt eldre barna.

I sommersesongen kan rutebåten til Gjendebu eller Memurubu være en fin aktivitet eller utgangspunkt for turer. Fra Memurubu er Besseggen en ikonisk tur, men denne turer kan fort bli for lang og krevende for de yngste barna. Et alternativ kan være å gå den merkede stien langs vannet mellom Memurubu og Gjendesheim. Denne er 10 km lang og går i lettgått og frodig terreng. På hytta har vi også elsykler som kan leies.

Vinterstid er det også mange flotte tur- og aktivitetsmuligheter rundt Gjendesheim. Vi samarbeider med Jotunheimen Husky Lodge, som tilby hundekjøringsturer i Jotunheimen. Dette er en unik opplevelse! I området rundt hytta prepareres det mange kilometer med skiløyper for de som vil ta seg en langrennstur.
I høst- og vinterferie er det ofte aktivitetsledere på hytta, som arrangerer ulike leker og aktiviteter for barna og barnefamiliene på hytta.

Overnatting og mat

På hytta finnes det rom i ulik størrelse, i tillegg til sovesal. Vi tilstreber at familier skal få bo sammen og ha eget rom, så langt dette er mulig. Vi har også reiseseng for de yngste. Inne på hytta finnes bøker og spill og det er innlagt strøm, vann og innvendige toaletter.  Middag serveres 19.00 og  21.00 i sommersesongen og 18.00 og 20.00 i vintersesongen. Ved få gjester er det kun en bordsetning. For å sikre plass på første bordsetning for de minste er det lurt å gi beskjed til vertskapet ved ankomst, eventuelt ved bestilling av oppholdet.

Lei elsykkel

Gjendesheim har 20 elektriske sykler av topp kvalitet for utleie - også i små størrelser

Lei elsykkel