Skole og barnehage

Hamar og Hedemarken Turistforening er en av ni medlemsforeninger som er en del av DNTs skoleprosjekt. HHT tilrettelegger både hytter og aktiviteter for å få skoleklasser ut på tur. Vi tar i mot bestillinger på kurs for lærere og hjelper skoleklasser som vil ut på tur.

Publisert: 07. juli 2023
Skrevet av: Knut Einar Nordhagen
Artikkel

Skolehytter

HHT har flere hytter som egner seg spesielt godt for skoleklasser. Vi tilbyr halv pris for skoler på Åkersætra og Skolla.

Kurstilbud

HHT tilbyr kurs i friluftsliv og uteskole for ansatte i skole og barnehage. Kursene er praktiske og fulle av ideer til uteaktiviteter. Ta kontakt for kurstilbud!

Les mer om skolekursene og ta kontakt med oss for bestilling

Aktivitetskonsulent: Knut Einar Nordhagen

knut.einar.nordhagen@dnt.no

OPPTUR

HHT arrangerer OPPTUR for alle 8. klassinger på Hedmarken. OPPTUR er gratis for skolene. OPPTUR arrangeres første onsdagen i mai hvert år.

Mer informasjon om OPPTUR finner du her.

8. klassinger på OPPTUR i Ringsaker.

Lek og lær

LEK OG LÆR er boka for deg som vil ta med deg barn i alle aldre ut i naturen. Her finner du forslag til ulike aktiviteter både med og uten faglig fokus.

Lek og lær-boka.

Tips til uteaktiviteter og uteleker

Turbotråkk for barnehager

Mer informasjon om Turbotråkk finner du her.

Digitale kurs

DNTs nye digitale friluftskurs er enkle å ta og består av flere små kurs, som samlet skal gi kompetanse, tips og triks til hvordan drive enkelt friluftsliv. Kurspakken består av seks moduler som tar for seg blant annet turplanlegging, utstyr, kart og kompass og hvordan du sover ute for første gang. De gir også en innføring i allemannsretten og sporløs ferdsel.

KulTur-appen

Tur-appen KulTur er laget for barn mellom 4 og 12 år der man registrerer turlengde og får poeng for aktiviteter. Den passer både for de som har vært mye på tur, og de som er ferske i friluftslivet. Aktivitetene har ulik vanskelighetsgrad. Man får blant annet poeng for å klatre i trær, plukke søppel, spise mat ute, lage barkebåt, overnatte i telt og sjonglere med kongler, og du kan gjøre hver aktivitet mange ganger.

DNT i skole og barnehage
Stirydding på timeplanen