7-FJELLSTUREN LILLEHAMMER

DNT-Lillehammer har arrangert 7-fjellsturen hvert år fra 2011. Vi ønsker at dette skal bli en god turopplevelse for alle turinteresserte. Benytt arrangementet til å bli kjent med noen av turmulighetene i Lillehammer- og Øyerfjellet.

Lørdag 7. september 2024 inviterer DNT Lillehammer til 7-fjellstur – samt kortere varianter over henholdsvis 5 og 3 fjell.

Arrangementet er gratis. Turene starter og ender på Pellestova. 7-fjellsturen er ca. 28 km lang og går over toppene Hafjell, Slåseterfjell, Nyseterhøgda, Kriksfjell, Hitfjell og Veslefjell. Vi merker dessuten alternative ruter over tre og fem fjell på henholdsvis 8 km og 20 km.

Dette er turer der deltakerne går i sitt eget tempo. Det er start mellom kl. 9 og 11, og alle må være i mål innen klokka 18.00.

Deltagelse:

Alle må fylle ut registreringsskjema før start. Vi anbefaler at du skriver ut registreringsskjemaet hjemme og fyller det ut på forhånd. Skjemaet finner du her.

7-fjellsturen (28 km)

Turen går i en stor runde over de 7 toppene Hafjell, Slåseterfjell, Nevelfjell, Nyseterhøgda, Kriksfjell, Hitfjell og Veslefjell. Beregn 7 timer i gåtempo, og legg inn tid til pauser. Vi anbefaler å starte tidlig, mellom klokken 9 og 10.

5-fjellsturen (20 km)

Turen følger samme rute som 7-fjellsturen over de fire første toppene, men tar deretter en snarvei over Reinsfjell på vei tilbake til Pellestova. Antatt tidsforbruk er 5 timer.

3-fjellsturen (8 km)

3-fjellsturen går over Hafjell, Slåseterfjell og Nevelfjell. Turen egner seg godt for barnefamilier og for de som ønsker en kortere fjelltur.

Her finner du turbeskrivelse og kart for alle tre turene.

Bil og parkering

Kommer du med bil fra Lillehammer, kjører du E6 til Ensbykrysset og følger skilt mot Hafjell-toppen. Underveis må du passere en bom, og der må du betale bomavgift.

Det er gratis parkering ved Ilsetra. Alle deltagere skal parkere her. Herifra er det ca. 10 minutter å gå til start. Vi minner om at parkering ved Pellestova er forbeholdt hotellets gjester, og det er parkeringavgift ved hotellet.

Deltakere på 7-fjellstur

Barnas Turlag Lillehammer trenger flere voksne