tre hytter i fjellandskap

Spørsmål og svar om DNT-hyttene

Her får du svar på ulike spørsmål du måtte ha om hyttetur med DNT.

Hvem kan bruke hyttene?

Alle kan bruke DNTs hytter. På selv- og ubetjente hytter må man ha den unike DNT-nøkkelen som man kan disponere hvis man er medlem. Derfor må minst én i følget være medlem. Noen hytter er tilrettelagt for at du kan ta med hund, andre ikke. På UT.no kan du sjekke hvordan forholdene er på hver enkelt hytte.

Annonse:

Må jeg bestille plass?

De fleste hyttene som ligger i fjellet og i et hytte-til-hytte-nettverk vil ha mulighet for sengebestilling. Mange av disse er mulig å bestille på nett, via denne nettsiden. Som regel er ikke alle sengeplassene på en hytte tilgjengelige for forhåndsbestilling, noen er holdt av til drop in-gjester. For de sengeplassene som ikke kan forhåndsbestilles, gjelder førstemann til mølla. Skulle du komme som drop in-gjest til en hytte i fjellet hvor alle sengene er opptatt vil det i de fleste tilfeller være mulig å få plass på madrass/gulv.

Enkelte hytter som ikke er del av et rutenett har bestilling av hel hytte.

Regler for avbestilling og endring finner du i våre vilkår.

Sjekk alltid åpningsidene til hytta på UT.no. Det er også mulig at hytter er stengt pga. villrein eller andre naturhensyn.

Kvinne i døråpningen på DNT-hytte

Er hyttene låst?

De aller fleste hyttene som ikke har betjening er låst med DNTs standardnøkkel. Medlemmer kan låne nøkkelen mot et lite depositum. Merk at enkelte hytter har egne låser som krever spesialnøkkel. Sjekk detaljer for hytta du skal besøke på UT.no.

Hvor kan jeg få tak i DNT-nøkkelen?

Nøkkelen bestiller du i vår nettbutikk, eller du kan også kjøpe den via våre lokale turistforeninger/turlag og ved enkelte turistkontorer og butikker. På nettsiden til DNT-butikken finner du en liste over utsalgssteder rundt om i Norge. I tillegg har alle betjente DNT-hytter nøkler tilgjengelig.

Kvinne som låser seg inn på hytte

Hva koster det å bo på hyttene?

Et opphold på en DNT-hytte koster fra 200 til 300 kroner for overnatting på ubetjent hytte, til rundt 1100 kroner for fullpensjon på betjente hytter (medlemspris). I noen tilfeller leier du hele hytta. Et opphold på en betjent hytte blir rimeligere hvis du overnatter på større rom eller sovesal.

Som medlem i DNT får du rabatt på overnatting på alle DNT-hyttene. Medlemmer i DNT ung får halv pris på overnatting, mens medlemmer i Barnas Turlag overnatter gratis på de fleste selvbetjente og ubetjente hyttene, og får ekstra rabatt på betjente hytter.

På betjente hytter kan du få tilbud om "Fast opphold-spesialpris" hvis du vil bo fast i noen dager. Prisen dekker overnatting og mat, samt sengetøy og eget rom. Dermed kan du gå dagsturer med lett sekk og slippe å lure på hvor du skal sove.

Last ned PDF:
Sjekk prislisten for DNT Oslo og Omegns hytter i de største fjellområdene i Sør-Norge. Vær oppmerksom på at turistforeningshytter andre steder i landet kan ha andre priser. Priser for de enkelte hyttene kan du finne på UT.no.

Når er hyttene åpne?

De selv- og ubetjente hyttene er ofte helårsåpne, med unntak for enkelte som stenger i den kaldeste vinterperioden, samt noen i kalvingsperioden for reinsdyr i mai/juni. Noen hytter stenger også i jaktperioden på høsten.

Enkelte betjente hytter er åpne fra slutten av februar til langt ut i mai, mens de fleste åpner fredag før palmesøndag og stenger igjen 2. påskedag. Fra slutten av juni til midten av september er de aller fleste hyttene åpne. Haukeliseter ved E134 over Haukelifjell er helårsåpen.

Mange av de betjente hyttene har selvbetjeningskvarter utenom den betjente sesongen.

Sjekk alltid åpningstidene for de enkelte hyttene på UT.no før du drar på tur!

Kan jeg ta med hund på hyttene?

Noen hytter er tilrettelagt for at du kan ta med hund, med egne hunderom eller hundebur. På andre hytter må hunden ligge ute eller få henvist plass i uterom, vedskjul etc. Hunder har normalt ikke adgang til soverom, oppholdsrom eller spiserom. Dette er blant annet av hensyn til allergikere.

Se oversikt over hytter som er tilrettelagt for hund på UT.no

Se mer informasjon om hund på hyttene her

Hund sitter foran hytte

Finnes det hytter som er tilrettelagt for folk med funksjonsnedsettelse?

Vi har flere hytter der det er gjort tiltak for å forbedre tilgjengelighet for personer med funksjonsnedsettelse. Bruk knappen "Tilgjengelighet" på UT.no for å velge søkekriterier og finne hytter som passer dine behov. Dersom det mangler informasjon for akkurat den hytta du er interessert i, ta kontakt med vertskap eller eierforening for nærmere informasjon.

Innebærer deres hytter inngrep i naturen?

Hyttene våre er forsøkt lagt skånsomt i terrenget av estetiske hensyn, ofte i tilknytning til eldre setervoller hvor det tradisjonelt har vært overnattings muligheter. Transport av forsyninger til veiløse hytter begrenses til få turer, ofte vinterstid, for ikke å lage terrengskader.

DNTs eget miljøprogram for hyttedrift gir retningslinjer for alt fra behandling av avfall til transport og energiøkonomisering.

Dette er DNT-hyttene

DNT har hytter for alle slags folk og turer! Vi har betjente hytter der du får servert mat, selvbetjente hytter med matlager og ubetjente hytter der du tar med maten selv.

Dette er DNT-hyttene

Hyttebesøket fra A til Å