Fire turgåere på vei inn til Nigardsbreen i Jostedalen, en brearm av Jostedalsbreen. Finalist i fotokonkurransen høsten 2018.

Dette kan du gjøre om våren og om sommeren på Sota Sæter

På Sota Sæter er det masse fine muligheter for et aktivt og innholdsrikt opphold både vår og sommerstid.

Publisert: 05. oktober 2023
Artikkel

Juving, sammen med våre guider kan du følge elvens naturlige vannsklier, hopp og andre utfordringer i Aura. Er du giret på en ekstra utfordring kan du starte juveturen med en 35 meters rappell. Turen passer for voksne og barn over 8 år (Rappell fra 14 år og oppover)

Rafting, denne aktiviteten kan tilpasses de aller fleste. På vår raftingsafari kan hele familien delta, denne turen går fra Sota og ned til gapahuken ved Liavatnet hvor vi avslutter turen med grilling.

For de som ønsker en tøffere tur kan dette forhåndsbestilles, gruppen må bestå av minimum 6 deltakere (14 år og oppover)

Breføring, dersom du skal ta turen til Nørdstedalsseter kan du bli med en av guidene i Explore Skjåk over Fortundalsbreen, det er også føring tilbake mot Sota. For føring til Sota er det oppmøte ved breen kl 13.00, breføring må forhåndsbestilles på sota@dnt.no

Topptur til Tverrådalskyrkja, også på sommeren arrangeres guidede turere til vakre Tverrådalskyrkja (2088), turen kan forhåndsbestilles. Dette er en krevende tur, med en varighet på 8-10 timer. (minimum 4 deltakere)

Vandring, det finnes utallige dagsturmuligheter rundt Sota Sæter, nyt utsikten fra Sottjønnin, Rundhaug, Sekken eller Puttberget for å nevne noen.

Se flere Turtips

SUP, er kort for Stand Up Paddleboard. Her på seteren har vi to voksenbrett og ett barnebrett til utleie. Liavatnet er ypperlig for et lite eventyr på SUP-brett.

Sykkel, vi har sykler i alle størrelser til utleie. Alt i fra balansesykler til de minste, hjelm er selvsagt inkludert. Det er fint å ta en sykkeltur inn til Mysubytta.

Kano, du kan leie kano på Sota, redningsvest er påbudt og er selvsagt inkludert når du leier kano hos oss.

Fiske, fiskekort får du kjøpt på inatur. Det er fiskevann og elver på alle kanter, du kan følge elven fra Sota både oppover og nedover. Kanskje blir det pannestekt ørret til kveldsmat?