Bilder fra fellestur mellom Nørdstedalseter og Sognefjellshytta. Andre etappe av MASSIV.

Slik kommer du deg til Nørdstedalseter

Her er oversikt over hvordan du kommer deg til Nørdstedalseter. Sommerstid kan du komme deg helt frem til hyttedøra etter en fantastisk biltur opp fra Sognefjorden.

Publisert: 01. oktober 2023
Inspirasjon

Sommerstid

Med bil

Om sommeren er det bomfri bilvei helt opp til hytta. Du kjører riksvei 55 fra Lom over Sognefjellet, eller fra Sogndal inn Lusterfjorden. Ved Fortun (60 km fra Sogndal og 80 km fra Lom) kjører du opp den flotte Fortunsdalen. Turen opp Fortunsdalen til hytta tar ca 45 minutter og er 23 km.

Kommer du fra Østlandet kan du også kjøre om Fagernes til Øvre Årdal og ta fjellovergangen til Turtagru.

Planlegg gjerne ruta på gulesider.no. Under mappe "kart" skriver du inn stoppested: Fortun, og hvor du skal kjøre fra, så får du en fin reiserute.

Med buss

Det går buss mellom Sogndal og Otta over Sognefjellet to ganger daglig begge veier i sommersesongen. Bussen stopper i Fortun.

Se rutetider mellom Sogndal og Otta.
Derfra kan du evt. ta taxi opp til Nørdstedalseter, tlf taxi 57681620.

Nettstedet Entur.no er ett fint sted å planlegge reiseruta med offentlig kommunikasjon.

Til fots

Ett godt startpunkt for fottur til Nørdstedalseter er den andre Turistforeningshytta i Breheimen, Sota Sæter. Dit kan du komme med bil eller buss.  Du kan også starte fotturen på Sognefjellveien (R55) fra Bøvertun, Krossbu, Sognefjellshytta eller fra Turtagru. Fra alle disse stedene er det merkede turstier (T) til Nørdstedalseter.

Vinterstid

På ski

Vinterstid går den kvistede løypa i Breheimen fra Sota Sæter til oss og videre til Sognefjellshytta/Krossbu/Turtagrø. Da kjører du bil eller buss inn til Sota Sæter. Du kan også kjøre fra Lom mot Bøvertun og Krossbu. Fra vestlandet kan du kjøre til Turtagrø.

DNT har også et påskebusstilbud til Sota, og gir opplysninger samt tar imot bestilling på tur på tlf.: 22822800 (Infosenteret) eller på e-post info.oslo@dnt.no.

Ta gjerne kontakt om du trenger ytterligere informasjon! Kontakt oss

Alt om overnatting
Turtips | Nørdstedalseter