Toppturer til fots fra Gjendesheim

Gjendesheim er et eldorado for toppturer på sommer og høst. I kort avstand finner du flere vakre turer i ulik vanskelighetsgrad. Spør oss gjerne om tips!

Publisert: 19. september 2023
Artikkel

Over Besseggen

Det er gode grunner til at Besseggen er en av landets mest populære turer. Den fantastiske utsikten over ville Jotunheimen og de bratte passasjene gir en god følelse av mestring

Barnevennlig topptur til Gjendehøe

Gjendehøe er fjellet du ser rett på andre siden av Gjendesheim. Turen er en fin tur for barnefamilier og en fin ettermiddagstur.

Bitihorn

Beitostølens signaltopp er en flott og enkel utsiktstopp som ligger ved foten av Jotunheimen nasjonalpark!

Knutshøe

Helt øst i Jotunheimen finner vi det flotte fjellet Knutshøe (1517 m.o.h.), den mindre kjente naboen til Besseggen. Turen byr på et variert terreng, nydelig natur og fantastiske utsiktspunkter.

Bukkehåmåren og Høgdebrotet

Turen over Bukkehåmåren og Høgdebrotet er en rundtur av beste sorten, variert og flott med et stort spenn i terreng og utfordringer. I tillegg til to topper over 2000 meter, får man med seg den litt glemte Bukkehåmåren som byr på en av de mest spektakulære utsiktene mot Gjende i tillegg til pirrende stup og fotomotiv i særklasse.

Bukkelægret og Besseggen

Skal du gå Besseggen? Start turen helt innerst på Gjendebu og få med deg vakre Bukkelægret også.

Topptur til Rasletind

Rasletinden er en av toppene du ser når du haster av sted på veien over Valdresflye. Men toppen på sørsida av Leirungsdalen fortjener mer enn bare et glimt fra veien. Turen til toppen er ikke spesielt tung, og toppen gir en fantastisk utsikt over toppene i Leriungsdalen, et område som ofte blir kalt "Gjendealpene".

Leie av turutstyr- og bekledning

I en verden der forbruk og klimautslipp er alt for høye, vil vi gjerne gjøre fjellturen lettere å bære - både for deg, miljøet og kloden. Å leie turutstyr er en klimabidrag!

Lei turutstyr og turbekledning

Gjendebåten

Gjendebåten tar deg inn til hjertet av Jotunheimen. Husk at du må booke billett før avgang – så er du garantert plass på avgangen du ønsker og slipper all kø på brygga.

Bestill billett på båten