Mari Stephansen på Vinjerock.

Hytte til hytte turer fra eller via Gjendesheim

Jotunheimen er fantastisk! Her finner du et omfattende stinettverk, en rekke flotte DNT-hytter og spektakulære omgivelser. Velg korte, familievennlige turer, krevende toppturer eller lange vandringer fra hytte til hytte.

Publisert: 20. september 2023
Artikkel

Helgetur over Bukkelægret og Besseggen

Besseggen er Norges nestmest bevandrede fjell, med over 40.000 vandrere hvert år. Det er en grunn til dette. Bratte stier, og en fantastisk utsikt over ville Jotunheimen gir en god følelse av mestring. Turen er ikke spesielt vanskelig, men gir likevel en luftig følelse, med Gjende 400 meter lenger ned på den ene siden, og Bessvatn på den andre. Hvis du i tillegg går Bukkelægret, får du virkelig opplevelsen av å være på tur!

6 dagers rundtur i blant 2000-metere

Blant Norges høyeste fjelltopper, fascinerende isbreer, dype daler og buldrende elver finner du T-merkede stier som leder deg fra hytte til hytte.

Rundtur i hjertet av Jotunheimen

På denne runden går du innom noen flotte hytter, og får sett hjertet av Norges mest besøkte fjellområde.

Historisk vandrerute i Jotunheimen

Fra Gjendesheim til Fondsbu via de historiske turisthyttene Memurubu, Gjendebu og Torfinnsbu går man i fotsporene til noen av de mest markante personlighetene i norsk fjellhistorie

Rake vegen gjennom Jotunheimen

På turen fra Gjendesheim til Fondsbu får du testet alt det beste Jotunheimen har å by på uten å slite deg helt ut.

5 dagers rundtur nord i Jotunheimen

Dette er en spektakulær hytte til hytte tur som går blant høye topper, vakre fjellvann og over legendariske Besseggen.

Pakkeliste for sommerturen

Lurer du på hva du skal ha med deg på sommertur i fjellet? DNTs anbefalte pakkeliste gir deg oversikt.

Se hele pakkelisten her.