Bilder av VYs turbil tatt ved Gjendesheim.

Lad elbilen på Gjendesheim

Generasjoner av fjellvandrere har ladet batteriene ved Gjende. Nå kan du også lade batteriene som sitter i elbilen din på Gjendesheim - eller bli hentet i vår elbuss på togstasjon eller bussterminal i bygdene rundt oss! Ladestasjonene er forbehold Gjendesheim sine gjester.

Publisert: 18. september 2023
Artikkel

Elbil-lader

På gjesteparkeringen til Gjendesheim turisthytte er det installert lader for elbil med uttak for fire ladere.

Ladestasjonen har en effekt på 3,7KW, noe som i praktisk bruk tilsier at den er en "mellomrask" lader. For nærmere spesifikasjoner av laderen, klikk her.

Ladestasjonene er kun tilgjengelige for Gjendesheim sine gjester. Du finner dem innerst på gjesteparkeringen nede ved elva.

Strøm fra solceller på hytta

90 kvadratmeter med tak og vegger på det nye garasjebygget til Gjendesheim er dekket av solcellepaneler - som gir forbløffende høy strømproduksjon selv vinterstid. Når du lader elbilen ved Gjende er noe av elektrisiteten hentet fra garasjeveggen like ovenfor ladestasjonen - snakker om om kortreist kraft!

Norges mest miljøbevisste og klimavennlige turisthytte

I en verden der forbruk og klimautslipp er alt for høye, vil vi gjerne gjøre fjellturen lettere å bære - både for deg, miljøet og kloden. Takk for at du bidrar til at Gjendesheim er Norges mest miljøbevisste og klimavennlige turisthytte. Vi gleder oss til å slå følge gjennom det grønne skiftet.