Det ville ekstra - topptur med hundekjøring som anmarsj

Det ville ekstra! Tenk deg å slippe hele anmarsjen til ikoniske 2000-meterstopper i Jotunheimen, i stedet starter og avslutter du toppturen bak ditt eget hundespann. Vil du være med på vintereventyret, så heng på!

Publisert: 13. oktober 2023
Inspirasjon

Jotunheimens 2000-meterstopper byr på spektakulær utsikt, herlig skikjøring – og lange anmarsjer. Nå har vi funnet trylleformelen som får fjellheimen til å åpne seg: Hundeslede!

HUSKY & SKI.

I stedet for å tråkke i mer eller mindre flatt terreng i mange kilometer eller mil inn til foten av stortoppen du drømmer om å bestige, så hopper du på hundesleden og lar firbeint turfølge gjøre hele jobben. Menneskets beste venn har sjelden fortjent navnet sitt mer, og oppturen er ikke over: På selve skibestigningen får du følge av tindeveileder Sondre Kvambekk, en av landets fremste skiguider.

VIL DU VÆRE MED TIL TOPPS MED HUND?

Fristes du av topptur og hundekjøring en helg, så skreddersyr vi gjerne et opplegg for deg – enten du vil ha komplett pakke med hundekjøring, skiguide og overnatting, eller kun ønsker å leie ditt eget hundespann for transport til og fra toppturen.

SKREDDERSYDD VINTEREVENTYR.

Korte bein og stor turlyst? Selv om Husky & Ski er utviklet for voksne, tilbyr Jotunheimen Husky Lodge og Gjendesheim i fellesskap flere andre hundekjøringsturer, samt familievennlig Camp Husky.

Guider husky & ski

Skiguide Sondre Kvambekk

• Tindeveileder Sondre Kvambekk har besteget alle toppene i Hurrungane på ett døgn, gått Høgruta i Jotunheimen på drøye 14 timer, og ble som 19-åring tidenes yngste til å bestige alle Norges 376 fjelltopper over 2000 meter (primærfaktor 10). I høstferien inviterer fjellgeita Sondre til tre eventyrlige dager med Gjendesheim som base og Jotunheimen som lekeplass.

Hundekjører Øyvind Jakobsen

• Med erfaring fra hundekjøring i Alaska, Svalbard, Alta og Dovrefjell, har Øyvind sammen med kona Trine og datter Vilja etablert Jotunheimen Husky Lodge med 30 turglade og trente huskyer. I følge med Jotunheimen Husky Lodge kommer du tett på eventyrlig natur, hunder og mennesker.