Opplev Besseggen på ski

Har du sett den Gjendin-eggen noen gang? På vinterføre! Hver sommer går titusener av fjellvandrere Besseggen, men kun et fåtall har opplevd den storslåtte turen på vinterføre. Nå har du sjansen!

Publisert: 19. september 2023
Artikkel

Ikoniske Besseggen blir hver sommer gått av 60.000 fjellvandrere. Nå inviterer vi deg til den samme luftige opplevelsen med ski på sekken vinterstid!

Turbeskrivelse:

Skituren over Besseggen følger en annen ankomstvei enn sommerturen. Etter en trivelig frokost med gjennomgang av turen, spenner vi på oss skiene på Gjendesheim og går i retning Bessvatnet. Her får vi raskt varme i kroppen og et fantastisk utsyn innover Gjende.

Vel oppe på Bessvatnet blir majestetiske Besshøe turfølge på motsatt side av vannet. Vi går på ski innover isen i rundt 5 kilometer i storslåtte omgivelser inn til Bandet - den smale ryggen i bunnen av Besseggen som skiller Bessvatnet fra Gjende 400 meter lengre nede. Her tar vi en god matpause og spenner skiene på sekken. Så bærer det til værs opp selve Besseggen!

Den ikoniske fjellryggen gir gode tak og feste hele veien, delvis i snø og ofte på bart berg. Utsikten er om mulig enda mer magisk i et vinterhvitt Jotunheimen!

Vel oppe på toppen er det herlig å spenne på seg skiene igjen og rusle de siste høydemetrene opp til toppen av Veslefjellet og skituren på 1743 moh. Så begynner moroa!

Utforkjøringen på ski ned fra Veslefjellet byr på mange høydemeter og kilometer. Vi finner oss snøflanker og fjellsider som byr på finfin skikjøring - og lander mykt foran peisen eller i den vedfyrte badestampen på Gjendesheim. Afterski etter å ha opplevd Besseggen vinterstid er noe helt spesielt!

Utstyr

Deltakerne må ha ski med feller og stålkanter (fjellski, randonnée eller telemark) og godt inngåtte sko. Turen byr på både lange motbakker, fem kilometer flatt terreng over Bessvatnet, og utforkjøringer i varierende terreng.

Vi anbefaler hjelm og sender-søkerutstyr på turen, samt spade. Ellers bekledning for vinterfjellet, hodelykt og masse mat og drikke for en lang dag i vinterfjellet.
Ta gjerne med vindsekk!

Mangler du utstyr? Gjendesheim leier ut skiutstyr, sikkerhetsutstyr og bekledning av topp kvalitet online - også randonnéeski og feller: https://gjendesheim.utleie.dnt.no/

Kjentmannstur

Turen kan gås i følge med lokal kjentmann fra Gjendesheim vinterstid - ta kontakt!