Fjell til Fjord - Vårskitur med lokal guide

Gå fra snødekte Finse, via Hardangerjøkulen og ned til blomstringen i Hardanger - fra vinter til sommer på en dag.

Publisert: 14. mars 2024
Artikkel

Fjell til Fjord er kanskje den mest nasjonalromantiske skituren Norge har å by på. Turen tar deg fra Finsehytta, over Norges sjette største isbre Hardangerjøkulen, ned i Simadalen hvor vi tar av oss skiene og vandrer gjennom de gamle bjørkeskogene ned til blomstringen i Hardanger.

Dagsprogram

Turen starter kl. 08:00 fra DNTs inngangsdør. Du vil ankomme kvelden før, noe som gir deg sjansen til å møte guiden og de andre deltakerene, slå deg til ro i hytta, spise middag, drikke lokalt brygget øl og se solnedgangen over Hardangerjøkulen.

Etter frokost neste morgen pakker vi sekken med varme klær, mat og drikke, før vi spenner vi på oss skiene og legger ut på en minneverdig reise. Vi glir over Finsevatnet før vi tar oss opp til toppen av Hardangerjøkulen, som troner 1876 meter over havet. Herfra får vi utsikt over store deler av Sør-Norge, et syn som virkelig må oppleves. Videre sklir vi nedover mot den frodige Simadalen. Når vi nærmer oss Hardangerfjorden, fortsetter vi til fots ned inn i blomstringen i Hardanger.

Den hvite vinteren erstattes etterhvert med blomstrende fruktrær og fristende badevann. Foto: Adrian Hawkins

Nede ved fjorden organiserer vi transport til Ustaoset, hvor toget tar oss tilbake til Finsehytta. Vel tilbake venter en velfortjent dusj, etterfulgt av vår populære buffet som serverer et rikt utvalg av både kalde og varme retter. Kvelden avrundes med musikk fra to av de ansatte her på Finsehytta.

Dato, pris og guide

Dato: 21. - 23. april, 26. - 28. april og 3. - 5. mai

Inkulderert i prisen: To netter med fullpensjon på Finsehytta (frokost, niste, 3-retters middag), guidet turfra Finse til Simadalen og busstransport fra Simadalen til Ustaoset.

Ikke inkudert i prisen: Togbilletter t/r Finse, Utaoset-Finse. Personlig utstyr til å gjennomføre skitruen.

Kommende turer:

Møt guiden:

Mitt navn er Ade, og jeg gleder meg til å være din guide! Jeg bor på Finse, men kommer opprinnelig fra Scottland. I over 30 år har jeg hjulpet folk med å utforske fjellkjeder over hele verden - fra Alpene til Rockies, fra Himalaya til Andesfjellene, og nå, magiske Norge. Min prioritet er din sikkerhet, slik at du kan nyte naturen på Finse uten å beskymre deg.

Jeg håper du vil bli med på en tur du sent vil glemme!