Dronebilde av hengebru på Vassøy i Stavanger. En person står i midten av broen og strekker armene ut.

Turtips til øyhopping i Stavanger

Du forbinder kanskje øyhopping med Hellas? Men visste du at vi har et fantastisk øyparadis rett utenfor døra vår? Her får en drøss med turtips til øyloffing i Stavanger kommune.

Publisert: 08. februar 2024
Skrevet av: Agnethe Larsen
Inspirasjon

Opplev en øy på en dag, hopp fra en øy til en annen, eller ta med deg en hengekøye eller telt og skap din egen ekspedisjonshistorie i øyriket Stavanger. Øyene ligger der og venter på deg, og mulighetene til nære mikroeventyr i Stavanger er uttalige!

Vassøy - øya med den spektakulære hengebroa

Helt sør på Vassøy, like ved en lun badevik som heter Peisaren, finner du en hengebro som virkelig er noe for seg selv og helt unik i Stavanger sammenheng. Mellom Vassøy og den lille holmen Vassøykalven kan du balansere over en fantastisk hengebro, som er bygget av Ryfylke Friluftsråd. Trygt over på andre siden kan du utforske den sjarmerende holmen og nyte utsikten mot Ryfylke. Turstien rundt hele Vassøy er godt merka, og er en del av de 52 hverdagsturene i Stavanger kommune. Her er det masse kjekt å utforske langs svaberg, skog og kystlynghei. Visste du at du også finner Stavangers største diskgolfbane på Vassøy? En bane som er ranket som en av Norges vanskeligste baner i Disc Golf Metrix! Vassøy har noe for alle!

Langøy - inngangen til Stavanger sin største røsslynghei

Har du hørt at det finnes en Narniaport på Langøy? For å komme hit går du gjennom tunet til kommunens idylliske “Vi på Saltkråkan gård”, inn i skogen og opp trappene. Her finner du den magiske “Narniaporten” som åpnes inn til Stavangers største røsslynghei. Turen, som er merket og en av de 52 hverdagsturene, tar deg videre til kanonstillinger, beitende sauer, jettegryter og lyden av bølgene som slår mot svabergene. Er du på Langøy en vindfull dag, kan du søke ly i bensintanken “Bogen”. Dette er en taksylinder i tegl og inne i denne finner du en trivelig gapahuk hvor du kan nyte matpakken uansett vær og vind.

Lindøy - morgengry i skjærgården

Vi kan love deg at det er verdt å ta turen til Lindøy en grytidlig morgen for å oppleve soloppgangen her. Kanskje rekker du å gå til øyas høyeste punkt, Høgstahug, for å nyte soldansen fra toppen av Lindøys egen versjon av Smørslago? Du kan også rusle fredfylt inn til gjestehavna på øya og nyte kaffekoppen på brygga, som utenom den travle sommersesongen, ligger der alene og venter på at akkurat du skal komme og oppleve rosafargene som leker seg i morgengryen. Lindøy har en lang historie og mange forbinder nok denne øya som et sted hvor dem som ikke skikket seg vel ble truet sendt til. I dag kunne ikke kontrasten blitt større, og folk i dag drømmer tvert i mot om å besøke denne kortreiste øyperla med naturopplevelser på rekke og rad.

Kalvøy - en unik plass for mikroeventyr i hengekøya

Det mangler ikke på egnede hengekøyeplasser på Kalvøy. Her kan du ligge og høre på det yrende fuglelivet, ta deg et forfriskende bad og kjenne at hvilepulsen kommer krypende. Du trenger ikke å reise langt for å få naturopplevelser for livet! Rutebåten går flere ganger daglig til Kalvøy, og du kan derfor fint dra på øyloffing til både Kalvøy, Lindøy og Langøy på en dag. Eller du kan bruke god tid og bare nyte sekund for sekund på denne utrolig fine skjærgårdperlen midt i Stavangers øyrike.

Steinsøy - et kortreist øyparadis med en instustriell naturopplevelse

Et steinkast fra Hundvåg ligger det en bitte liten øy med to store oljetanker på toppen. Mer kortreist kan det nesten ikke bli. Her kan du glede deg til å oppleve industri og natur hånd i hånd. I den ene oljetanken kan du gå inn, og der vil du se at naturen har begynt å ta tilbake posisjonen sin. Her vokser det trær og busker midt inne i en jungel av grafitti og betong. De inviterende få menneskene som bor her ute kan også tipse om en nydelig topptur på denne lille sjarmerende øya. Øya som har fått navnet etter Stavangers største flyttblokk som i følge sagnet ble kastet hit av trollet på Lifjell. Trollet var så irritert på en hund som gjødde på Hundvåg at han kastet steinen for å treffe hunden, men bommet og steinen landet på Steinsøy.

Her kommer enda flere turtips til deg som vil på øyloffing:

Turtipsene under er hentet fra turportalen UT.no, vår egen turplanlegger hvor du kan finne et hav med inspirasjon til din neste tur.

Turtips på Fjøløy

Turtips på Finnøy

Turtips på Talgje

Turtips på Sjernarøyane

Turtips på Ombo

Turtips på Halsnøy

Turtips på Brimse

Turtips på Rennesøy

Turtips på Åmøy og Bru

Turtips på Hundvåg og Bjørnøy

Fakta om øyriket i Stavanger kommune

• Stavanger kommune har hele 37 store og små øyer med nydelig natur, ypperlige badeplasser, grillsteder og fjelltopper. Se ørn på Sjernarøy, alpakka på Åmøy og rev på Fogn.
  • Noen av øyene kommer du til med sykkel eller bil, andre må du ta båt til.
    Øyhopping til de øyene i denne artikkelen gjøres enklest med rutebåten til Kolumbus. Bruk gjerne reiseplanleggeren for å planlegge turen best mulig.
  • Flere av turene er en del av de merka 52 hverdagsturer i Stavanger. Sjekk UT.no for detaljerte turbeskrivelser.

Bilder fra 7-nutsturen 2022, fra Dale til Gramstad over sju topper. Frivillig, dugnad, drikkestasjon på Gramstad.
Stranddalen turisthytte sommeren 2022.