Onsdagstur fra Vollkoia 06.09.23

Høstens lunefulle vær med først en aggressiv «Hans» og så med påfølgende styrtregn, førte til at høstens første onsdagstur fra Kveådammen til Målia, ble kansellert pga altfor bløtt terreng.

Publisert: 05. oktober 2023
Skrevet av: Eva Jønsrud
Inspirasjon

Mens neste onsdags opprinnelig tur fra Brumunddalssetra til Brumundsjøen ble, av samme årsak, endret til start fra Vollkoia – fordelt på 3 grupper, alt etter form og ønske om fart.

Dagens vær med sol og litt lågere temperatur, ga oss et ypperlig utgangspunkt for tur.  Og iveren var så stor, så da Laila endelig dukket opp etter å ha stått og ventet ved Brumunddalssetra og styrt ev. frammøtte her over til Vollkoia, pga at avisa itte hadde fått med seg endringen i turplanen, så for gruppe 1 med Solvår i front, av gårde – i retning Purkdalen.

Vi rakk heller itte å telle gruppe 2 med Svein og Hans Martin som ledere, før de også var faren av gårde!!

Tilbake sto vi 3 som itte dristet oss på så lang og rask tur som disse første. Og det er disse fotografen kom på lag med, godt ivaretatt av Laila og Erik.  Mens Harald hadde fyrt opp ovnen på Vollkoia.

Den foreslåtte runden om Volltjernet, lot vi vente, og fulgte heller skiløypa fra tjernet og innover i skogen. Det er en helt annerledes tur å gå på beina enn på ski i snø.  Tett i tett med grønn lyng med røde tyttebær eller rester av blåbær, var det som fanget blikket først.  Men plukking lot vi vente til etter turen – bare litt til smak i munnen. Derimot fikk vi god tid til å prate sammen, vekslet på med historier, opplevelser og erfaringer som ga turen et spennende, morsomt  og ekstra innhold.  Plutselig hadde vi kommet oss så langt av gårde i skiløypa, at vi kunne snu - med æren i behold!  Vi måtte jo ha litt å skryte av….

Og oppe på siste bakketoppen stoppet vi opp og «tok inn» bildet av tjernet, som lå der og liksom lokket oss med ei høstfarget øy midt i et glitrende vannspeil!! Vakkert!  Der svømte det også 6 ender rundt, som viste at de eide området – og ble belønnet med noe av nistematen fra de som satte seg ned på en av plassene beregnet på de som ønsket en benk å sitte på og et bord til maten! Her hadde vi ei koselig stønn – og fin underholdning av endene.

Så kom plutselig først gruppe 1 tilbake, og til sist var også gruppe 2 tilbake.

Og alle var enige om at «vi hadde hatt en fin tur!»

Tusen takk til ledere og deltakere som bidro til dette!  Vel møtt til neste onsdagstur som blir en rundtur: Jessnesrunden – tur nr. 59 i HHT’s turbok.