Onsdagsgruppas sesongavslutning på Karmel

Nærmere 50 «skiløpere» var samlet på Karmel i dag for å markere at nok en skisesong var blitt historie. Og lyden av stemmer som snart fylte hele Karmel, vitnet om at det var lenge siden sist.

Publisert: 19. april 2024
Skrevet av: Eva Jønsrud
Inspirasjon

Hans Martin greide til slutt å få «ørens lyd» og kunne ønske oss velkommen.  Og som en markering om at vinteren nå var avløst av vår, stemte vi i med «Alle fugler, små de er, kommet nå tilbake!»  Dette ser ut til å stemme – også i år, sjøl om vinteren gjør spredte forsøk på å legge sitt kvite dekken utover naturen! Til noens grøss - og andres glede!

Sesongavslutning
Alle foto: Eva Jønsrud

Knut Einar Nordhagen presenterte årets opplegg for «Opptur» onsdag 8. mai, der hele landets 8. klassinger får en dag ute i naturen.  I år blir alle tilhørende Ringsaker samlet om ett mål: Opp til Bjørgeberget med start på Sveum idrettspark.  Mens 8. klassingene i Hamar, Løten og Stange enes om Ottestadstien med oppmøte på Ottestad idrettsplass (ved Statsminister Otto Blehr veg, 2312 Ottestad)

Vi fikk skryt for vår deltakelse i opplegget, som krever mange hjelpere. Da er Onsdagsgruppa god å ha!  Særlig i Ringsaker er det nødvendig, der det blir mange stikryss, som lett kan forstyrres ved at noen vrir på pilretningen.  Da er det trygt med en onsdagsvenn som viser rett vei! Også til å dele opp og servere frukt, som Innlandet fylkeskommune, tradisjonen tro, har sponset.  Dette er et populært tilbud for elevene å få, der de kommer varme og litt slitne oppover bakkene.

Men det trengs flere hjelpere fra Onsdagsgruppa!  Så hvis noen ved nærmere ettertanke likevel har anledning til å være med, så vær snill og gi Knut Einar beskjed om det – tlf. 977 80304.  Dette er en koselig dag – å møte ungdom på «vår arena» - og være med på å gi disse en god opplevelse ved å være på tur ute i naturen!

Mange folk samlet

Sesongens første onsdagstur går 22. mai – opp til Bangsberget – tur nr. 63 i Turboka til HHT.  Frammøte ved Sand langs Nesveien/ ev. ved Grøtlitjernet hvis det er fullt med tømmer ved Sand.  Mens gruppe 3 møter ved Åsen.  Begge grupper møter kl 10.30.

Solvår leste så et stykke fra «Min barndoms verden» av Odd Børrezens «Broren min».  Et fornøyelig «møte» mellom brødre, som alltid er forskjellige, og hvordan dette kunne arte seg.

Vi fikk servert deilige smørbrød og kringle til ønsket kaffe/te.  Imens gikk praten lystelig i gjensyn med turvenner.  Dette er  også en viktig del av samværet i gruppa.  Vi har fått mange «nye» og gode venner på turene våre, noe som er viktig i «vår alder»!

Mange mennesker koser seg med kaffeservering

Onsdagsgruppa fyller også 25 år i år.  Det hele startet i januar i 1999, ved at noen pensjonerte menn fikk med seg følge av flere på skitur.  Da kunne konene føle at de var trygge.  Men dette «ballet» raskt på seg, og konene fikk også være med på turen.. Og nå teller vi mange hver onsdag – både sommer og vinter.

Dette vil bli markert og feiret på Fjellturen i høst.

To damer snakker sammen

Så var stønna kommet til en ende og til å takke.  Hans Martin – for ikke å glemme noen – tok dette gruppevis: bollebakerne, turlederne, fyrbøterne,  løypekjørerne, ja, alle som legger alt til rette så vi får fine og trygge turer.  Så da var det naturlig å ty til vår kjære «hoffdikter», Hans P. Narbuvoll, med hans «En sang fra oss».  Her takker han hver enkelt og beskriver varmt og godt hvordan vi alltid har det:

«..Men slutten er en takk til alle som vil gjøre sitt, at onsdagsturen er og blir, vår skiturfavoritt.»

Helene takker!

Helene satte ord på vår takkefølelse.  Og itte minst Sidsel fortjener ros og takk for alle kalendrene hun har laget og gitt oss i mange år!  TUSEN TAKK!

Takk for innsatsen

Arbeid på kjøkkenet