Onsdagsgruppas fjelltur 21.-24.08.23

Høstens tradisjonelle høsttur for Onsdagsgruppa er alltid imøtesett med stor glede. I år gikk den til Thon Hotel Skeikampen.

Publisert: 05. september 2023
Skrevet av: Eva Jønsrud
Inspirasjon

Da yr.no hadde varslet litt og mye regn disse dagene, var spenningen stor: Hvor mye måtte vi satse på av varmt regntøy?? Men som alltid: Værgudene står oss alltid bi! Lett overskyet og noe yr på veien oppover, døyvet itte forventningene for 3 hele dager ute i fjellheimen.  Der lå topp etter topp og fristet, med Skeikampen tronende fremst med sitt massiv og mange skiheiser fordelt rundt toppen. Helt tydelig vil stedet være et eldorado vinterstid.  Men også for oss i rommet mellom sommer og høst!

Vi ankom i fullt turutstyr og ferdigpakket niste inntil middag.  Noen plundret litt med siste bit av veien, men lyktes til sist å komme via mange tunnel-ganger til møterommet i kjelleretasjen. Der var en ivrig leder, Hans Martin, alt i gang med orientering og fordeling av hvilke turmuligheter våre turledere hadde å by på til gruppene 1, 2 og 3. Så det var bare å skrive seg på etter at turlederne hadde gått gjennom de nødvendige mål og avstander.

Onsdagsgruppa på tur.
Foto: Eva Jønsrud

Men da jeg har fulgt kun gruppe 3, kjenner jeg ikke innholdet i de andre turene så godt. Dette blir bare noen betraktninger som jeg sitter igjen med rett etter hjemkomst.

Alle turene hadde, som alltid, ledere foran og bak, med «forsterkninger» der det kunne trenges.  Alt trygt og fint tilrettelagt for oss alle!  Det lette yret forsvant så å si med det samme vi startet.  Men bakken var temmelig våt etter mye regn, så noen stier var ganske gjørmete eller mere lik bekker!   Stedvis anlagte klopper gjorde det enklere å forsere de våteste stedene. Men vi lærte oss raskt å aktivere balansemusklene, og noen hadde utstyrt seg med 2 ekstra «bein» med staver, som lettet bevegelsen både oppover og sidelengs! Mens gruppe 3 var så heldige å få sette grense for når de ville snu, da vi skulle gå samme vei tilbake, skulle de andre gruppene oftest gå en hel rundtur. Dette ga oss tid til både å finne navn på blomster og strå langs stien, noen fant stolper og smakte på multer og blåbær, mens andre kunne ta seg et bad  eller prøve fiskestanga! Dessverre vart det ikke noen fisk til middag på oss – bare de som kjøkkensjefen bød på seinere!

Onsdagsgruppa på stolpejakt.
Foto: Eva Jønsrud

Første dagen var det mange som hadde valgt gruppe 2.  Det ble altfor mange "å holde styr på", mens de to andre gruppene hadde forholdsvis få.  Det ble oppfordret å få jevnet ut til neste dag. Alle skulle vurdere sin egen ferdighet og kondisjon i forhold til turen de ville være med på. Slik flyttet flere seg til gruppe 1, mens noen kom til gruppe 3.  Dette viste seg å fungere mye bedre. Dagen viste seg også fra sin beste side med litt sol.

Foto: Eva Jønsrud

Hver dag konkluderte vi med at turlederne hadde lagt ned en stor og god jobb for å gi oss fine turdager.  Og da vi noen ganger også fikk innfridd enkelte ønsker, som å gå opp på en topp eller ned til en sjø, ble vi ekstra glade og fornøyde. Såpass romslighet skal det kunne være.

Deltagere på Onsdagsgruppas fjelltur tar seg et bad.
Foto: Eva Jønsrud

Hotellet ga oss fine og store rom – ja, nærmest leiligheter.

Og kokken fikk mye skryt av maten vi fikk.  All aktiviteten til tross: vi økte nok heller kroppstyngden disse dagene enn motsatt!

En stor og hjertelig takk til ledelsen for et godt gjennomført opplegg.

Vi gleder oss allerede til neste år!  Kanskje det gis mulighet for en svingom også?