Onsdagstur fra Helgøya kirke 19.06.24

Været var ganske ubestemmelig – alt fra sol og blå himmel til skumle blåsvarte skyer og plutselige skybrudd. Men Onsdagsgruppa hadde «turguden» på si side, og kunne nyte hele rundturen i pent go’vær! Svein Ødegaard var dagens turleder og fortalte hvor de 3 turene skulle gå. Gruppe 1 og 2 skulle gå samme runde, bare i ulikt tempo – en tur på ca.6-7 km, Mens gruppe 3 skulle gå en runde i nærmiljøet på et par km.

Publisert: 21. juni 2024
Skrevet av: Eva Jønsrud
Inspirasjon
Oppstart.
Alle foto: Eva Jønsrud.

Helgøya viste seg fra si mest frodige side i dag, der vi startet i retning Svennerud: frodige kornåkrer, der noe korn alt hadde «skøti», og potetfårene strakte seg aldeles beine bortover på andre åkrer.

Langs åkerkanten

Innimellom gikk vi på barnålstier gjennom skog av høyreiste furutrær, lyst, i motsetning til granskogen, som kan være tett og mørk. Den kalkrike jorda gir grunnlag for en uvanlig rik flora. Grethe var sikker på at hun kunne vise til 100 forskjellige slag, minst, på turen. Ikke skryt det, da det visstnok er registrert 450 viltvoksende arter på Helgøya! Så neste besøk hit, bør vi huske å ha «Floraen i farger» med i sekken. Også markjordbæra var moden og fristet i veikanten. Turen i dag ga oss stadig nye synsinntrykk, vakre og inspirerende, som vi også fikk bruke litt tid på.  Men også utfordrende med et terreng som gikk bratt opp- og nedover.  Men såpass fordelt, at det gikk greit og uten uhell.

Inne i skogen

Vi måtte stoppe ved Svennerud, som var en flott storgård.  Barbro Rings julefortelling om Marthe Svennerud, «rant oss i hu» der vi sto.  Her måtte det være hun kom fra, den mektigste i bygda med et hjerte av gull, der hun sa: «Ittno knussel.  Je tæk dom ælle 7!»

Frodig

Vi fortsatte forbi Mælingen gård og kom ned på Mosanden, stranden som var mye brukt enten de kom i båt eller til fots. Vi fant raskt Kapp, Starum – og Gjøvik, der det nettopp raste ei regnbyge.  Mens vi hadde sol!  Nå ble det mye oppoverbakke, forbi nyhoggen skog, stor blomsterprakt – og nådde endelig gapahuken, der vi skulle spise.  Da så vi rett ned på Svennerud og et svært frodig jordbruksdistrikt. Her kunne vi også ha grillet, husket, ei lita zipline var satt opp og ei trapp til hjelp om noen ville nyte utsikten fra en tretopp! For oss smakte nista best, mens praten gikk livlig der vi satt rolig benket under tak og utenfor! Et flott utsiktssted som gjør godt for sinnet!

Vakre Helgøya

Resten av turen gikk raskt, da det kun gjensto 1 km til kirka, som også var verdt et syn: ei flott kvitmalt trekirke ferdig i 1870  Her så vi bysten av Peder Andersen Balke, «Kongens maler og folkets venn», som var født på Svennerud-eie på Helgøya i 1804 og døde i 1887 i Kristiania. Han var den første norske kunstneren som skildret Nord-Norge, og gjorde det med et svært karakterisisk uttrykk. Noen av hans malerier står utstilt på Balkesenteret og i mange norske museer ellers, mens han har fått en hedersplass i Louvre i Paris.

Vi hadde vært 40 på tur i dag fordelt på 3 grupper. Alle var tydelig godt fornøyde, der noen hadde gått fort, andre fikk bruke tid til både å titte, undersøke, ta bilde, lukte og puste på litt, mens de siste med Marit som trofast stiller med sine 93 år, var blid og fornøyd med å bli kjent i nærmiljøet.

Takk takk til alle ledere for gode turer og ledelse.  Dette var siste tur før ferien.

Blide turgåere

Neste tur blir 7. august: Lavlia – Sandfløten – Lavåfalla (Tur nr. 46 i Turboka). Inntil da:  nyt sommeren, hold dere friskest mulig, gå på turer - og vel møtt til nye dyster utover sommeren/høsten.

Og som en markant slutt på en go’værstur i dag, steg det plutselig ei blåsvart sky opp over Neslandet.  Den var det mye regn i, men rakk itte å nå øss på Helgøya!