Inkudering i Bærum Turlag

Publisert: 07. september 2023
Inspirasjon

Bærum turlag har som mål å øke inkluderingen i turlaget. Derfor har vi siden 2022, etablert tettere samarbeid med ulike kommunale instanser blant annet frisklivssentralen, frivillighetssentralene og norskopplæringen. Vi har vært til stede på flere arrangementer med introduksjonsprogrammet og møtt politikere.

Turlaget skal jobbe aktivt for å fremme integrering og inkludering gjennom sine aktiviteter. Dette gjelder både for funksjonshemmede, innvandrere/flyktninger og for personer som trenger et sosialt fellesskap. For å nå vårt mål om økt inkludering, må tilbudene kommunisere på en god måte til hele befolkningen, være tilgjengelige, synlige og forutsigbare.

Våre turer bidrar til sosial kontakt og er inkluderende. I tillegg leverer turlaget et stort bidrag til folkehelse gjennom våre aktiviteter. Her er tre eksempler på aktiviteter, som i stor grad hever folk fra stillesitting til noe aktivitet og sosial omgang.

FTU – Friluftsliv Tilrettelagt for Utviklingshemmede

Dette er vårt tilbud til psykisk utviklingshemmede. I samarbeid med Sæteren tilbyr vi enkle og varierte friluftslivsaktiviteter. Årlig har vi 10 FTU arrangementer med til sammen ca 250 deltakere. Det kommer deltakere fra Lier og Drammen i vest, fra Bærum og fra Oslo i øst.

FTU har bred støtte i kommunen, vi er et unikt tilbud. DNT byr på friluftslivsaktiviteter, mens kommunen selv tilbyr målgruppen sosiale aktiviteter og har en rekke tilbud innendørs. Vi har ikke store ambisjoner om å oppnå lange turer, men å være en motvekt til innendørs stillesittende tilbud. Det er hyggelig å få servert mat etter endt aktivitet, men det viktigste vi tilbyr er aktivitetene utendørs.

Dette er også i tråd med DNTs ønsker for «Friluftsliv tilrettelagt», som er en samlebetegnelse for aktiviteter for både psykisk og fysisk funksjonshemmede.

Friluftsliv som sosialt fellesskap

«Aktiv i 100» fra Sandvika, som Bærum turlag har gjennomført i fire år. Dette er en lett tur, som starter og avslutter, fast ved Røde Korshuset i Sandvika. Den avrundes med matservering i samarbeid med Røde kors og norskopplæringen i Bærum kommune. Den er tilrettelagt så alle kan delta og tilpasses deltakernes mulige utfordringer med bratt og ulendt terreng. Vi har lykkes med å gi denne turen et godt rykte og en tydelig profil. Både eldre, muligens ensomme og mindre spreke profitterer på disse trygge rammene.

Kveldsmatturer for alle

Et ganske nytt tilbud, er «kveldsmat-turer» som gjennomføres hver onsdag på sommerhalvåret (utenom feriene). Turene er ca 4-8 km lange, de offentliggjøres med engelsk tekst på vår nettside og i vår aktivitetskalnder og er ment å inkludere norske og personer som er nye i Norge. Turledergruppa for kveldsmat-turene er vel etablert, og målet er større markedsføring, flere turer og økt deltagelse

Samarbeid med introduksjonsprogrammet

Turlget har jobbet med, og lykkes med å komme innenfor dørene i Bærum kommune. Vi har deltatt aktivt for å gi et tilbud til deltakere på introduksjonsprogrammet. Vi har de siste to årene hatt et nært samarbeid med introduksjonsprogrammet og andre i kommunen. Vi har representert på informasjonsmøte om frivillighet, helsekurs og friluftslivskurs for våre nye landsmenn. Målet med dette samarbeidet er å introdusere deltakerne for DNT og hvilke muligheter det gir, både for organisert friluftsliv men også for å benytte friluftslivet på egenhånd med venner og familie.