Sota Sæter

Ofte stilte spørsmål til Sota Sæter

Her har vi samlet sammen noen av de vanligste spørsmålene og nyttig informasjon om noe av det som er vanlig å lure på som ny gjest på Sota Sæter.

Publisert: 09. oktober 2023
DNTs tilbud

DNT-medlem eller ikke?

Gyldig medlemsbevis er noe av det første vi spør deg etter når du skal sjekke inn på hytta så det er lurt å ha det lett tilgjengelig.

Ta gjerne et "screenshot" om du har medlemsbevis på appen.

Ikke medlem? Ingen problem, på Sota er alle velkommen.

Husk at dersom du skal overnatte mer enn 2 døgn vil det lønne seg å bli medlem i DNT.

Er det internett på hytta?

Vi har dessverre ikke wifi her på Sota, mange opplever også å være uten telefondekning så det kan være lurt å gi beskjed til familie og venner før du kommer helt frem.

Når er det inn- og utsjekk?

Innsjekk er fra kl. 15.00 og utsjekk er senets kl. 10.00, ankommer du Sota senere enn kl.19.00 er det fint om vi får beskjed.

Når er det matservering på Sota Sæter?

Frokost serveres kl. 08.00 - 09.00 , middag serveres kl.19.00.

Dersom du ankommer Sota sent på kvelden er det mulig å få et varmt måltid frem til kl. 22.00, vi liker godt å få beskjed på forhånd.

Har du booket med fullpensjon er frokost, niste og 3-retters middag inkludert i prisen, ønsker du "det lille ekstra" kan du bestille vår velkjente 5-retters Sotameny.

Hvordan er det med niste og termos?

Niste lager du selv i frokostsalen. Vi har lagt frem matpapir og satt frem varmt vann og saft til thermosen, kaffe kan du også fylle om du heller ønsker det.

Hvordan er det med rydding etter måltid?

Etter at man er ferdig med en rett opplever du gjerne at sidemannen ønsker å ta tallerkenen din, det er helt normalt. Ved middagsbordet hjelper alle til med å rydde, tomme skåler og asjetter sendes til nærmeste bordende. Etter frokosten pleier de aller fleste å sette fra seg tomme tallerkener, kopper og glass på ryddetrallen. Det blir frokostgjengen på Sota veldig glad for.

Innesko og utesko

Utesko setter du fra deg i resepsjonen eller ute på trappen, her på Sota har vi gamle tregulv som vi ønsker å bevare. Det kan være lurt å ta med et par tøfler eller tykke sokker da det kan være litt gulvkaldt, spesielt på vinteren.

Hvordan er det med sengetøy?

Alle sengene på Sota er redd opp med laken, dynetrekk og putevar, dette er ment som et beskyttelsestrekk og skal ikke soves i uten eget- eller leid sengetøy, eller lakenpose. Vi har alltid sengetøy og håndklær til utleie i resepsjonen dersom du har glemt å ta med eget.  Av hygieniske årsaker er det dessverre ikke mulig å benytte sovepose på våre rom.

Før du legger ut på tur:

Vi setter stor pris på om du forteller oss hvor du skal gå på tur, eventuelt hvilken hytte du skal besøke etter Sota, dette er for din egen sikkerhet i fjellet. Vi melder ifra til neste hytte at du er på vei, dette gir oss på hyttene en oversikt over hvem som befinner seg i fjellet til enhver tid.

Ikke bli forundret dersom vi spør deg hvilket utstyr du har med deg, dette gjør vi som et ekstra sikkerhetstiltak. Gjelder spesielt på lengre turer inn i Brehiemen og over til Jotunheimen.

Ingen skam å snu, været i fjellet kan fort forandre seg, og dersom dette skulle skje og du har mulighet til å snu, gjør det! Vi står klar på hytta til å ta imot deg, med varm mat og en god seng.

Skulle du få problemer i fjellet; ikke nøl med å kontakte oss, vi er her for å hjelpe.

Kan man bestille turer med kjentmann?

Hvis du er lite kjent i området rundt Sota Sæter og Breheimen Nasjonalpark kan du booke tur med kjentmann, vi benytter lokale guider som kan ta deg med til toppen av Tverrådalskyrkja eller andre luftige topper i nærområdet, over Fortundalsbreen på vei mot Nørdstedalsseter, vi tilbyr også rafting og juving om sommeren. Om vinteren har vi guidete turer på randonee og fjellski.

Sist, men ikke minst! Føl deg som hjemme!

Som medlem i DNT eier også du en bit av Sota Sæter. Du har full tilgang til alle fellesrom her på Sota, spill og bøker finner du i skapet og i bokhylla i peisstugu, der finner du også siste utgave av Fjell og Vidde. Dersom du har lyst må du gjerne låne gitaren som henger på veggen.

Velkommen til et hyggelig opphold på Sota Sæter!