En person med sekk og ski på sekken

Dette kan du gjøre vinterstid på Sota Sæter

Det ingen tvil om at Breheimen og Sota Sæter på vinteren er noe helt spesielt. Det er helt klart noe som bør oppleves!

Publisert: 05. oktober 2023
DNTs tilbud

Randonee

Randonee, i år som i fjor har vi satt opp randonne helger fra og med 10. februar og helt ut i april. Det vil også bli arrangert introkurs i mars og april. Har du behov for å leie utstyr er vi behjelpelig med dette.

Langrenn - 40km med preparerte løyper

Langrenn, fra Sota Sæter kan du følge langrennssporene innover i Breheimen, en av våre mest populære langrennsturere tar deg fra Seteren og helt inn til Mysubytta. Sporene trakkes jevnlig og holder som regel til langt ut i april. Vi har pulk til utleie.

Topptur

Topptur, bli med guidene i Explore Skjåk til toppen av Tverrådalskyrkja (2088) og nyt utsikten mot Lodalskåpa, Hestbrepiggan, Rondane og Horrungane. Turen må forhåndsbestilles. Vi er selvsagt behjelpelig med utleie av utstyr, det kreves stegjern på denne turen.

Aking

Aking, Vi har både akebrett og UFObrett til utlån. For de minste er det lette miniatyrakebakker inne på tunet, for de litt større er det en lengre akebakke rett over parkeringsplassen (passer også godt for lekne foreldre).

Vedfyrt badestamp og badstue

Vedfyrt badestamp og badstue, etter en lang skitur er det ikke noe som er bedre enn å sette seg i en varm badestamp eller badstue, her på Sota Sæter har vi begge deler. Ettersom både badestamp og badstue er vedfyrt må dette bestilles på morgenen samme dag i resepsjonen.

Matkurs

Matkurs med verten og kokken Ove Lilleengen, bli med Ove på kjøkkenet og lær deg å planlegge og tilberede en tre-retters meny basert på sesongrelevante råvarer. Den blide fjellkokken på Sota Sæter DNT har en helt egen lidenskap for norske råvarer og spesielt råvarer fra det lokale nærområdet. Hver eneste dag gjennom sesongen tilbereder han mat til sultne fjellfolk, om høsten er han ute og jakter slik at gjestene skal få smake både elg, hjort og rein fra fjellene rundt seteren. Han elsker å formidle både kultur og historie gjennom rettene sine, matkursene er en unik sjanse til å bli med verten inn i det aller helligste på Sota Sæter, nemelig kjøkkenet.