Turkafe på Gramstad, fellestur hver uke. Frivillig. Dugnad.

Dette skjer på Gramstad i vinter

Gramtadtunet fylles med aktiviteter, kunst og kultur i vinter. Her får du oversikten over alt du kan være med på.

Publisert: 02. januar 2024
Skrevet av: Agnethe Larsen
Inspirasjon

KONSERT MED DAG VAGLE

22. februar kommer Dag Vagle til Gramstadtunet og holder en stemningfull intimkonsert på Friluftslåven. Vagle har satt sitt preg på det norske musikklivet siden slutten av 1990-tallet. Mange vil huske ham fra bandene Helldorado og The Tramps, og i de siste årene Randi Tytingvåg Trio. Han har også medvirket på plater med artister som Svein Tang Wa, Tønes, Eriksen og Wunderkammer. Dag blir omtalt som "verdens beste artist som ikke er verdenskjent"!

UKENTLIGE AKTIVITETER

Turkafe hver torsdag

Hver torsdag har du mulighet til å bli med på en ny tur i Sandnesmarka sammen med turleder og gode turvenner. Turen er gratis for alle og du trenger ikke å melde deg på. Møt opp på parkeringsplassen på Gramstad kl. 10.20 og ta med gode klær og godt turhumør. Etter en nydelig tur i godt lag, så er det tid for et besøk på kafeen på Friluftslåven hvor et herlig måltid nytes sammen. Ved behov for transport til Gramstad, så kan du ta kontakt med bestyrer Arne Harstad på tlf: 90884354, senest dagen før, for å avtale felleskjøring fra møtepunkt på Maxi.

Friluftstrimmen hver tirsdag

Trimtilbudet Friluftstrimmen i Stavanger Turistforening har fokus på styrke- og balansetrening som øker evnen til å gå tur i ulendt terreng. Friluftstrimmen på Gramstad foregår hver tirsdag kl. 10.00 til 11.00, og trimmen blir ledet av fysisk trener fra Movon helse- og treningssenter. Etter treningen samles alle deltakerne for en kopp kaffe og et godt drøs.

Åpen kafe torsdag og søndag

Ønsker du å nyte et godt måltid i vakre omgivelser, enten før eller etter turen din, så har Friluftslåven kafe åpen hver torsdag og søndag mellom kl. 12 og 15. Menyen på kafeen er variert og byr på alt fra fra hjemmelagde og varme supper, smørbrød, nystekte vafler og forfriskende is og drikke. Alt laget med kjærlighet fra frivillige i Gramstads venner og betjeningen på Gramstadtunet.

KUNSTUTSTILLING

10. mars blir det ny kunstutstilling med Lars Galdal. Med akrylmaling og palettkniv som sitt viktigeste verktøy, gjenskaper Lars Galdal sine mektige øyeblikk fra høgfjellet, og de har han gjennom årene hatt mange av. Galdal samler opplevelser når han går på heiatur, og formidler disse gjennom maleriene sine. Noen ganger er det konkrete steder han prøver å gjenskape, andre ganger er opplevelsen av øyeblikket som er det viktigste å formidle. Det er bare å glede seg til å ta del i maleriene hans på Gramstadtunet fra tidlig mars.

Motiv av et fjell i vinterdrakt som er malt av Lars Galdal.
INSPIRASJON FRA HØGFJELLET: Lars Galdal maler motiver fra fjellet og er en ivrig turgåer selv.

STRIKKEKAFE

Liker du å strikke? Da kan du være med på strikkekafe på Friluftslåven på Gramstad 24. januar kl. 19. Da får vi besøk av GarnBørsen som holder til på Eiganes i Stavanger. Mange kjenner dem som garnhuset i hagen. Det blir som vanlig utlodning av strikkepakke, denne gang med garn fra GarnBørsen! Inngangsprisen er 215 kroner for DNT-medlemmer og 255 kroner for ikke-medlemmer. Dette dekker en matrett med tilbehør, kake/dessert og kaffe/te. Det blir mulighet til å kjøpe brus og mineralvann.