Aurlandsdalen 2014

Dagsturer fra Aurlandsdalen Turisthytte

Med hytta som utgangspunkt kan du gå en rekke fine dagsturer i området - alt fra enkle, barnevennlige turer til krevende toppturer.

Publisert: 18. september 2023
Artikkel

Historisk vandrerute ned Aurlandsdalen

Den vakre og sagnomsuste Aurlandsdalen strekker seg fra Vassbygdi i Aurland til Geiteryggen, ved vannskillet mot Hallingdal. Vegen som går gjennom dalen, fra Hol til Aurland, er en av de mange ferdselsvegene mellom Østlandet og Vestlandet.

Langedalen

Langedalen ligger mot nord, nord/øst fra Østerbø. En kan gå en rundtur via Herdølestølen og tilbake til Østerbø eller gå inn hele dalen til Fossane. Rundturen tar ca 1.5 time og tur/retur Fossane ca 4 timer.

Børefjellet

En flott tur opp til Børefjellet (1357 moh) via Joanosi. Turen er skiltet fra Viki mot Joanosi og den starter 100 meter etter broen over Langedøla, som ligger på hovedstien ned Aurlandsdalen på Østerbø.

Kringla

Kringla ligger mot sør fra Østerbø. En starter og slutter turen fra Turisthytten. Første del går i stien mot Vassbygdi og i sørenden av Aurdalsvatnet går en til venstre over en liten hengebro, gjennom hyttefeltet og ned langs fylkesveien mot Nesbøtunnelen. Før tunnelen går det en grusvei ned til høyre og det står skilt til Kringla etter 30 meter.Turen tar ca 2-3 timer tur/retur.

Berdalen - Kringledalen

Turen starter i Berdalen mellom Nesbø- og Berdalstunnelen. Stien starter bratt opp fra Fylkesvegen men etter noen høydemeter ser en Berdalstølene og dalen bretter seg ut fremover. Når en kommer opp i enden av Berdalen kommer en inn i stien mot Hallingsskeid. Her går en nordover og følger T-merket sti ned i Kringlebotn og videre ned Kringledalen. Når en kommer til Kringla ser en Østerbø og turen slutter ved Turisthytten. For å komme til startpunktet kan en enten kjøre bil og parkere mellom tunnelene eller ta buss. Turen tar ca 4-5 timer.