Bilde av innsiden av et telt, hvor en mann ligger i sovepose og ser ut gjennom bakveggen av teltet, hvor en solnedgang avgir sterkt oransje lys.

Anbefalte turer på Hitra

Hitra er en av Norges største øyer, og ligger ved kysten i Trøndelag. Området består av åpne lyngheier, men også furuskog, fjellterreng og store myrområder. Kystlandskapet appellerer ikke bare til øyet; her kan flere sanser fylles av sterke inntrykk fra fjord til fjell. Landskapet byr på nærkontakt med elementene i omgivelser like uforutsigbare og skiftende som været.

Publisert: 31. august 2023
Inspirasjon

Fotturer på Hitra

Det er mange fine turmuligheter til fots på Hitra. Kystens fortrinn som turområdet er at her blir det tidlig vår, noe som gir kjærkomne mulitheter til turer til fots mens det fortsatt er mellomsesong med mye snø i fjellet lenger inn i landet. Hitra Turlag har laget en rekke turforslag til korte og enkle turer, under konseptet Rett ut.

Ønsker du en lengre tur? Sjekk ut denne flotte toppturen:

Bestill overnatting på hyttene
Trollheimen august 23. Trollheimshytta og Svartådalen.
Bestill overnatting på hyttene
Arrangerte turer og aktiviteter på Hitra
Dag Terje Klarp Solvang leder fellestur fra Hallingskeid til Osa, Historisk Vandrerute på vestlandet, august 2019.
Arrangerte turer og aktiviteter på Hitra
Om Hitra turlag