Ti på topp 2024

Ti på topp er et turtilbud med mulighet for registrering og premiering. Det er ment som inspirasjon til å komme seg på tur og oppleve den fine naturen vi omgir oss med. Det er turer av ulik vanskelighetsgrad og passer derfor de fleste.

Publisert: 24. september 2023
Skrevet av: Ann-Jorun Berntsen
Inspirasjon

Grønn – enkel; turen går i lett terreng og er ganske kort.
Blå – middels; turen går i litt brattere og litt mer ulendt terreng.
Rød – krevende; enten kraftig stigning, kupert, dårlig opptråkket eller lang.
Svart – svært krevende/ekspert; kraftig stigning, ofte i ulendt terreng.

Ti på topp-sesongen er fra 1. januar til 31. oktober

- Vinterturer: 1. januar - 1. juni
 - Vinter- og sommerturer: 1. januar - 31. oktober*                                                                     - Sommerturer: 1. juni - 31. oktober

*Vinter- og sommerturene (1. jan.-31.okt.) vil være åpne for registrering i TellTur til 31. des. Men turer som skal telle med i Ti på topp, må likevel være gått og registrert før 31. okt.

Se den enkelte turbeskrivelse for å se hvilke datoer som gjelder for hvert turmål.

Turbeskrivelsene finner du på TellTur, se link til den enkelte tur nederst på denne sida. De fleste turene er også beskrevet i heftet "ut på tur i Balsfjord kommune", levert til alle husstander i kommunen (2018), kan også hentes gratis på Trekantkiosken i Nordkjosbotn, Coop Prix i Meistervik eller på Balsfjord Rådhus (10-14). Elektronisk versjon av heftet finnes på hjemmesiden til Ishavskysten friluftsråd.

Merking

De fleste startstedene er merket med skilt og kartoppslag.

Sommer: Merking på trær og steiner med rød maling. I områder med lite trær og steiner kan det være merket med oppsatte pinner. På noen av de høyeste toppene er det også brukt varder.

Vinter: Ikke merket, men ofte kjørt eller gått spor. Vurdér vær, føre og skredfare ekstra nøye!

Sikkerhet

All ferdsel skjer på eget ansvar.                                                                                  Vær obs på at en del av turrutene er beskrevet, gradert og merket bare for barmarksesongen. Ha med utstyr etter årstid og værforhold, kart og kompass, nok klær, mat og drikke.

Registrering

På turmålene finnes postkasse med kode. Vi oppfordrer til å registrere på Telltur (nettside eller app, se mer info nedenfor).

Registreringsark er fortsatt mulig å bruke hvis du ikke ønsker å registrere elektronisk. Skriv ut arket her eller hent det (gratis) på Trekantkiosken i Nordkjosbotn, Coop prix i Mestervik eller på Balsfjord Rådhus (ekspedisjonen, åpent kl.10-14).

TellTur - nettside (gratis)

1. På telltur.no oppretter du først en bruker (om du ikke allerede har en).
  2. Deretter finner du temakonkurransen "Balsfjord kommune-Ti på topp 2024" og melder deg på, dette gjør du i panelet til høyre på https://www.telltur.no/friluftsrad/ishavskysten
  3. Etter hver tur registrerer du koden under «Registrer din tur».

Ang. pkt. 2: Det er svært viktig at du melder deg på, og at du gjør det FØR du begynner å registrere turer, ellers blir de ikke tatt med i Ti på topp selv om de blir registrert i TellTur. Påmelding er helt uforpliktende, du har likevel helt fram til fristen 1.nov. med å bestemme om du vil betale og få premie (se eget avsnitt lenger ned).

TellTur - app

Du kan også registrere turen din gjennom appen «Norgeskart friluftsliv» (gratis) og premiumtillegget TellTur (gratis inntil videre). Du må først bruke nettsida for å opprette bruker. Husk å melde deg på temakonkurransen "Balsfjord kommune- Ti på topp 2024" - enten på nettsida eller i appen. Appen registrerer automatisk turmålet via GPS når du er 50 m unna og lar deg sjekke inn. (Altså trenger du ikke koden på turmålet.) Hvis manglende mobildekning på turmålet gjør at du ikke får sjekket inn, kan du gjøre det når du er tilbake i dekning, såfremt det er innen 24 timer.

Tips: husk å oppdatere appen i blant (øverst i hø.hjørne) så er du sikret siste versjon av innholdet.

Se mer for å komme i gang: https://www.telltur.no/omtelltur

Krav til premie

Barn og pensjonister: min. 5 ulike topper.
Voksne: min. 8 ulike topper.

I tillegg til turene her kan inntil to turmål fra Lakselvbukt, Storfjord, Karlsøy eller Målselv telles med. Informasjon om tilgjengelige turer finner du på telltur.no under Ishavskysten friluftsråd (Lakselvbukt, Storfjord og Karlsøy) og Midt-Troms Friluftsråd (Målselv).

Premier

Som premie kan man velge én av følgende (oppgis i fbm innbetaling av deltakeravgift):

*Krus med motiv fra ett av årets turmål
    *Turbestikk i tre (kniv, gaffel, skje og teskje)
    *Sitteunderlag av filt, vannavstøtende
I tillegg trekkes det mange fine premier hovedpremien er en jetboil.

Ekstra trekning også for dem som innen 1. juni har registrert minst 5 vinterturer i TellTur, hovedpremien er en bålkjele.

Innrapportering og betaling

For å bli registrert som deltaker i Ti på topp med premiering, medaljer og trekning av premier må det betales deltakeravgift;
100 kr for voksne
50 kr for barn (til og med det året de fyller 16)

Betales til konto 4710 04 08704 eller Vipps 738187 innen 1. november.                    Merk innbetalingen med:

* Ti på topp
   * Navn på hvem den gjelder
   * Hvilken premie som ønskes

Registrering av turer på TellTur må være gjort seinest 31.oktober.
Innlevering av registreringsark må være gjort innen 10. november til ekspedisjonen på Balsfjord rådhus, åpent kl. 10-14.

Tid og sted for premieutdeling vil bli kunngjort seinere.

Balsfjord og Omegn Turlag ønsker alle en riktig god tur!

Send gjerne tilbakemeldinger og turbilder til balsfjord.turlag@dnt.no

Følg oss på facebook: Balsfjord og Omegn Turlag

Vinterturer