Stolpejakt

Stolpejakten på Finnskogen

Stolpejakten er en flott og engasjerende aktivitetet for store og små. DNT Finnskogen og Omegn samarbeider med lokale orienteringslag og idrettslag i Kongsvinger, Grue, Åsnes og Våler om Stolpejakten. I tillegg har vi også egne Stolpeområder.

Publisert: 31. mai 2024
Inspirasjon

Stolpejakten går ut på å finne stolper sentralt plassert i kommuner. Stolpebesøk kan registreres på papir, nettsiden eller via app. Målet er å legge til rette for å aktivisere både unge og gamle, uansett funksjonsevne.

Les om hvordan komme i gang på stolpejakten.no.

Her finner du en oversikt over Stolpeområder vi samarbeider om:

DNT Finnskogen og Omegn

Vi har plassert ut stolper rundt det populære turområdet Hornkjølberget og ved Hornsjøen. Vi har også stolper ved Lebiko og langs 5-torpsrunden

På stolpejakten.no finner du oversikt over områder DNT Finnskogen og Omegn har lagt ut.

Brandval-Kongsvinger OK
I 2024 har de satt ut stolper på Liermoen, Kongsvinger Festning, Skinnarbøl og Eikeberget. I tillegg kan du jakte stolper på sykkel mellom Kongsvinger Stasjon og Roverud stasjon.

Se oversikt og kart over stolpeområdenene til Brandval-Kongsvinger OK.

Lundesæter IL, Kongsvinger
I 2024 har de satt ut stolper på Langåsen, Morttjernsberget og Dronningens Utsikt Austmarka.

Se oversikt og kart over stolpeområdene til Brandval-Kongsvinger OK.

Grue IL o-gruppa
I Grue kommune er det satt ut to stolpeområder på Kirkenær, samt ved Lindtjernet og rundt Salberget.

Se oversikt og kart over stolpeområdene til Grue IL o-gruppa.

Kjellmyra IL, Åsnes
I Åsnes kommune er det satt ut stolper i Gjersåsen, Gjesåsberget, Myrmoen og Trangen.

Se oversikt og kart over stolpeområdene til Kjellmyra IL

Vaaler IF
I Våler kommune er det satt ut stolper i Våler sentrum, Spulsåsen, Åsnesmangen, Ranmumsberget, Holtekjølen samt i ved Kynna og Bølsjøknappen.

Se overiskt og kart overer stolpeområdene til Vaaler IF.

Tips til Stolpejakten
Er du utenfor dekningsområde for mobil og skal skanne en stolpe kan du følge  instruks som ligger på forsiden av både stolpejakten.no og Appen.

Ønsker du å gå etter vanlige o-kart er det lagt ut orienteringskart for flere stolpeområdet som kan lastes ned fra stolpejakten.no (du må da være innlogget med egen bruker).

Takk for støtten!
Miljødirektoratet/Innlandet fylkeskommune har bidratt med ordningen aktivitetsmidler til friluftsliv. Kongsvinger, Grue og Åsnes kommuner støtter Stolpejakten.

Turforslag og overnatting
Stolpejakten kan også kombineres med turforlag i samme området og enkelte av våre DNT hytter er kan fungere som "Stolpejakthytter".

DNT hytter til Stolpejakten