Finnskogleden - på historiske stier gjennom gammelt landskap

Finnskogleden er en vandringsled som går mellom Morokulien på grensen mellom Eidskog og Eda i sør, og Søre Osen i Trysil i nord. Den er cirka 240 kilometer lang og går gjennom Finnskogen både på norsk og svensk side av grensen.

Publisert: 05. mai 2023
Artikkel

Finnskogleden er i karteheftet for Finnskogleden er delt opp i 13 dagsetapper. Du kan velge alternative traseer på noen av dagsetappene. Ønsker du å dele opp Finnskogleden i kortere overnattingsturer er det utarbeidet turforslag med start og slutt på naturlige knutepunkt langs leden. I tillegg er det laget flere rundturforsalg. Som du finner på UT.no.

Nasjonal sykkelrute 9 ─ Villmarksruta ─ går gjennom Finnskogen. Denne ruten går mellom Halden og Trondheim og er skiltet med vegvesenets rødbrune skilt mellom Trysil og Halden. Det er mulig å kombinere tur på Finnskogleden med en sykkeltur.

Se www.finnskogleden.com for mer detaljert informasjon. Det finnes planleggingskart for Finnskogen, Finnskogleden karthefte og turkartene Finnskogen Sør, Finnskogen Midtre og Finnskogen Nord.

Turforslag Finnskogleden nord

Turforslag Finnskogleden sør