Tilbake til Aktuelt

Slåttonn og familiedager langs Finnskogrunden

Finnskogrunden er en av flere Historiske vandreruter i Norge. Et samarbeid mellom DNT og Riksantikvaren, som gjør gamle ferdselsveier bedre kjent og mer brukt. De utvalgte rutene gir deg flotte friluftsopplevelser i kombinasjon med unik kulturarv. I sommer kan du bli med på Slåttonn og familiedager på Lebiko og Abborhøgda som er overnattingssteder langs Finnskogrunden.

Publisert: 03. juli 2024
Slåttonna på Lebiko
Slåttonn og familiedag på Lebiko Foto: @tosprelske

Tirsdag 16. juli kl 12-15 blir det anledning til «å reise tilbake i tid» og oppleve livet på Finnskogen slik det kan ha vært for barn og voksne den gang det var fastboende på Lebiko. DNT Finnskogen og Omegn vil prøve å gjenskape noen av de aktivitetene som foregikk her.

Til årets slåttonn kommer Ole Viktor Larsen med hest og gammeldags slåmaskin. Ole Viktor bor i Åsnes og farter distriktet rundt med sine hester; blant annet for å vise fram hvordan ting foregikk i gamle dager."

Ole Viktor Larsen, foto Glåmdalen
Ole Viktor Larsen, foto: Glåmdalen

Det blir litt arbeid med slåttonna. Vi vil sette opp en rekke med hesjestaur som både voksne og barn blir med og fylle med høy. Men først og fremst blir det mest lek og hygge. Barnas Turlag i Kongsvinger/Eidskog vil organisere leker som å kaste på boks og hesteskokasting. Vi avslutter dagen med rømmegrøt og pølser.

Familiedag Lebiko

Søndag 18. august kl 12-17 inviterer Barnas Turlag Kongsvinger/Eidskog og Fortidsminneforeningen til slåttedugnad for hele familien på Abborhøgda. Det blir aktiviteter som natursti og bygging av laftesett av lite hus. Sammen med Fortimus kan barna lære om plantene på Abborhøgda. Under slåtten skal høy samles i høystakker, en aktivitet der alle kan bidra. Kanskje finner dere ikke nåla, men Turbo i høystakken. Det blir mat for barn og voksne.

Turbo i høystakken
Turbo på høystakken

Med støtte fra Sparebankstiftelsen DNB og Historiske vandreruter er  arrangementet på Lebiko og Abborhøgda gratis for alle!

Finnskogrunden

På Finnskogrunden kan du oppleve et tverrsnitt av Finnskogens særegne skogfinske historie og kultur – gjennom kulturlandskap, kulturminner og andre severdigheter. I tillegg opplever du variasjonene i naturen og skoglandskapet. Runden går rundt innsjøen Møkeren i Kongsvinger kommune, og følger oppgåtte og mindre oppgåtte stier mellom finnetorp, husmannsplasser, skolestuer og grender.

Turen kan gås i tre dagsetapper med overantting i DNT sine hytter Lebiko eller Abborhøgda samt Grasbråtan. Les mer på Ut.no