Tilbake til Aktuelt og nyheter

30. juni var tur til Russvatn

Det var 5 damer og 1 mann påmeldt til lørdagens tur inn til Russvann og over fjellet ned til Bessheim. Værmeldingen var dårlig for lørdag med lave temperaturer og mye vind. Søndag var det meldt roligere værforhold og litt varmere. Turleder tok derfor kontakt med alle påmeldte om flytting av turen til søndag. Alle svarte positivt til det. Turen ble flyttet til søndag morgen.

Publisert: 03. juli 2024
Skrevet av: Ingeborg Høe
Turreferat
Pikene på hengebroen ved Russvann Foto: Arild Sundvold

Vi møttes på Bessheim 09.00, hvor vi fordelte oss over i to biler, for å kjøre videre til turstart ved Russtangen. 6 personer + turledere Ingeborg Høe og Kari Skjærvik med hunden Kompis startet turen på en enkel traktorveg, gjennom bjørkeskogen opp mot Sauebue og Russvann. Etter hvert som vi kom høyere opp i terrenget, åpnet landskapet seg og vi hadde flott utsikt både langs elva Russa, nedover dalen mot Griningdalskampen og Stuttgongkampen, og oppover mot Nautgardstinden.

Langs elva Russa i Russdalen. Foto Kari Skjærvik

Noen sidebekker som kommer ned fra Hellertjønne må krysses, men her er det heldigvis satt opp to enkle bruer over bekkene.

Ved sauebua i Russdalen. Foto Kari Skjærvik

Vi tok en matpause ved den gamle Sauebue, før vi vandret siste biten opp mot Russvann. Ved Russvann og Russvassbue møter vi på DNT stien som går mellom Glitterheim og Bessheim. Her er det flott utsikt over vannet og til flere av toppene i Jotunheimen. Vi tok oss derfor god tid til en fotostopp før vi gikk over hengebroen ved utløpet av vannet.

Utsikt mot Valdresflya på tur ned til Bessheim. Foto Kari Skjærvik

Vi fulgte DNT stien mot Bessheim. Terrenget stiger oppover langs siden av Bessheimrundhøe før det flater ut igjen ved Besstjønnen. Videre nedover mot Bessheim går stien langs elva Bessa med flotte stryk og små fossefall. Her tok vi en ny pause for å nyte været, utsikten og elva Bessa.

Vel nede ved Bessheim, måtte noen vente mens 3 sjåfører hentet biler. Turen kan virkelig anbefales, den er ca 15 km lang og lettgått. Vi brukte 5.5 time på turen inklusiv gode 2 matpauser og diverse fotostopp.