Tilbake til Aktuelt og nyheter

22. juni var det tur til kremtoppen Djuptjernkampen

Årets første fellestur «Kremtopper 2024» gikk til Djuptjernkampen 1325 moh. Toppen er en grensetopp mellom kommunene Nordre Land, Gausdal og Nord-Aurdal.

Publisert: 24. juni 2024
Skrevet av: Ingeborg Høe
Turreferat
På tur opp det bratteste partiet opp til Djuptjernkampen Foto: Kari Skjærvik

6 personer, 2 hunder samt turlederne Kari og Ingeborg gikk grusveien 1,3 km til Tronhus. Her møtte vi på hestefølge og en stor saueflokk. Fra Tronhus tar skiltet DNT sti til høyre opp gjennom bjørkeskogen mot snaufjellet.

Heldigvis var det lite mygg og stien gjennom skogen hadde tørket opp mye på en uke. Det er lettgått terreng på snaufjellet forbi Geiteberget 1085 moh og langsmed fjellet Solskiva. Sørvest for Tørrisknattane går stien gjennom et noe vått myrlendt område, før tørr god sti opp mot Djuptjernkampen. Vi valgte å ta matpause litt i ly av en stor "kvilarstein" før vi fortsatte opp mot turmålet.

Første matpause ved kvilarsteinen. Foto Kari Skjærvik

Flott utsikt på toppen, litt sur vind. De som ville, registrerte turmålet sitt i UT appen. Fellesbilde ble tatt, før vi startet på returen ned samme vei.

Alle ble også med på en liten avstikker over toppen Solskiva 1184 moh. Fin liten lettgått topp med god utsikt. Solskiva er med på friluftsrådets TellTur app. Ved Geiteberget tok vi nok en liten matpause før returen gjennom bjørkeskogen ned til Tronhus. Vel tilbake ved bilene hadde vi brukt 5 t og 30 min på turen med to pauser og to topper.

Temperaturmessig var turværet perfekt med ca 12+ til 14+ grader, litt surt på toppen, men oppholdsvær hele turen.

Var du ikke med på fellesturen? Men du kan gå alene eller sammen med familie/venner: Kremtoppjakt 2024