Tilbake til Aktuelt og nyheter

Bagn padleklubb og DNT Ung Valdres hadde kurs i elvepadling på Begna i helgen 24.- 25. juni.

I to dager lekte deltakerne seg på elven under kyndig ledelse av to erfarne instruktører fra Begna padleklubb.

Publisert: 12. oktober 2023
Skrevet av: Torkjell Haugen
Turreferat
Foto:

Kurset startet med gjennomgang av utstyr og en grundig informasjon om sikkerhet og risikoforståelse med elvepadling. Det ble trening og utprøving av ulike tekniker førts på rolig vann, men senere også i mer utfordrende deler av elva.

Grunnleggende padleteknikker ble gjennomgått av tålmodige og dyktige instruktører, så fikk deltagerne selv øve på dette med mange repetisjoner slik at den enkelte etter hvert behersket disse grunnleggende ferdighetene.

Under kurset var det også mye latter og smil å spore ettersom utfordringene ble mestret. Noen hadde erfaring fra padling med havkajakk, men innså raskt at elvepadling var noe helt annet og opplevde til tider at den lille elvekajakken oppførte seg helt annerledes enn en havkajakk.

• Turleder: Torkjell Haugen
  • Foto: Torkjell Haugen