Seniortur rundt Sognsvann

Ny trend: Flere over 60 ønsker et mer aktivt friluftsliv

Trodde du bestemor og bestefar bare vil rusle på tur i skog og mark? Nei, faktisk er det slik at flere og flere over 60 år ønsker et mer aktivt friluftsliv og seniorene strømmer til DNT Oslo og Omegn for å bli med på aktiviteter og arrangerte turer.

Publisert: 23. januar 2024
Skrevet av: Linn Holstad Hines
DNTs tilbud
Personer som setter seg i packraft på en elv i skogen.
Populært: Packrafttur på Øyungen i 2023 ble fort fulltegnet. Foto: Lisbeth Stephensen Hildremyr

Bestemor i packraft

Neste gang du ser noen padle forbi deg i en elv i en packraft så skal du ikke se bort i fra at det er bestemor eller bestefar som sitter i packraften. Og trodde du klatring eller hengekøyeturer kun er for den yngre garde? Da må du tro om igjen.

-jeg har ingen å gjøre sånne aktiviteter med lenger. Jeg trenger dette fellesskapet.
tilbakemelding fra en deltager på en seniorakitivtet

Økende interesse

Hanne Tretterud Lund, teamleder for nærfriluftslivet i DNT Oslo og Omegn merker en økende trend:
- når nye friluftsaktiviteter har dukket opp på vår radar så har vi gjort en vurdering "er dette noe for senior"? Og ja, det er det! Det erfarte vi første gang vi organiserte introkurs i kajakkpadling og satt opp hengekøyetur. Dette vil folk være med på. Det ser vi på tilbakemeldingene vi får.

Dette betyr mye for mange å kunne delta i vårt felleskap, i et godt og inkluderende miljø:

• jeg har ingen å gjøre sånne aktiviteter med lenger. Jeg trenger dette fellesskapet.
  • jeg trodde det var for sent å få nye venner. Det er nå motbevist.

Aldri for sent!

- Det sies at det aldri er for sent å lære seg noe nytt, og det er det mange i dag som lever etter. Hos oss kan du prøve ut nye aktiviteter, friske opp i gamle kunster, kjenne på utfordring med god veiledning og informasjon. Alt sammen i et trygt, hyggelig og inkluderende fellesskap! Det har kanskje vært en overvekt av turer med færre utfordringer – det utfordrer vi nå!

En person som fester en hengekøye til et tre.
Turleder Sigrid Bellamy viser hvordan man henger opp en hengekøye på hengekøyetur med senior i 2023. De fleste deltagerene på turen hadde aldri sovet i hengekøye før. Foto: Linn Holstad Hines

Slik gikk det på hengekøyetur på Håøya

Nyheter for turåret 2024!

- Nå har vi akkurat lansert årets senioraktivteter. De er samlet i en katalog som vi trykker opp som du kan hente i Tursenteret i Storgata 3 i Oslo, den er svært poplær blandt deltagerne og brukes flittig som oppslagsverk og planlegging av turer. Du finner også all informasjon på nett, hvor du også kan melde deg på turer og aktiviteter. De som er over 65 år, medlem i DNT Oslo og Omegn, og mottar Fjell&Vidde får Seniorkatalogen i posten med første utgave.

Se alle senioraktiviteter i Oslo og Omegn

Bla i årets seniorkatalog og finn en aktivitet eller tur som passer for deg:

Noen fakta om seniortilbudet i Oslo og Omegn:

Lang alderdom krever et bredt utvalg av aktiviteter - og vi prøver å tilpasse tilbudet vårt for å omfavne alle behov. Alt fra aktiviteter tilpasset spreke nypensjonister til de aller eldste med flere aldersrelaterte plager.

• I løpet av et år arrangerer vi ca 800 turer og aktiviteter for 60+ år med i overkant av 16.000 deltagere og et snitt på ca. 2 aktivteter hver dag! 100 frivillige er engasjert i å opprettholdet dette tilbudet.
  • Nye tilbud:
    I år har vi sammen med frivillige turledere både videreutviklet og doblet tilbudet. I 2023 utviklet vi konseptet "Aktivt friluftsliv". Samtlige turer ble fulltegnet.
  •  Mer variasjon:
    Utvalget av friluftsaktiviteter har blitt mer variert og mangfoldige de siste årene. Mange utøver mye mer enn "turgåing"
  • 20 faste ukentlige aktivteter:
    Nærturer, både i ukedager oghelger og friluftstrim i parker på hverdager.
  • Viktig for folkehelsa:
    -Fysisk: viktig med utfordringer tilpasset funksjonsnivå, særlig for denne målgruppen; fysisk belastning/utfordring for nervesystemet, balanse og kognitive stimuli.
    -Sosialt: Samler folk i samme livssituasjon, redusere ensomhet og bidra til samhold/fellesskap
  • Antall medlemmer over 60:
    I DNT Oslo og Omegn har vi 25.392 medlemmer over 60 år, men seniortilbudet er et tilbud for alle, uavhengig av medlemsskap. Men for å oppretteholde og utvikle et godt tilbud håper vi jo at folk ønsker å bli medlem.

Les også om Friluftstrimmen:
Nytt liv med Friluftstrimmen

Kommende aktiviteter med senior:

Vis alle i DNTs aktivitetskalender

Se aktivitetskalender
Dølerud, Østmarka
Se aktivitetskalender
Finn deg en hytte i Oslomarka
Røyrivannskoia og Stallen i Østmarka.  Røyrivannskoia og Stallen i Østmarka. Kan nås med kano fra Losby.
Finn deg en hytte i Oslomarka