Om DNT Nedre Glomma

Foreningens formål er å tilrettelegge for et aktivt, enkelt, trygt og naturvennlig friluftsliv. DNT Nedre Glomma jobber for å skape gode naturopplevelser, for frivillige og deltagere, gjennom turer, kurs og arrangementer.

Publisert: 15. oktober 2023
Artikkel

DNT Nedre Glomma tilbyr et bredt aktivitetstilbud gjennom Trillegruppa, Barnas turlag, DNT ung, DNT fjellsport, Seniorgruppa, Sakte madagstur, Spontan hverdagstur, og Tur & kultur. Mange av disse arrangerer ukentlige turer. En del turer og krus arrangeres i samarbeid med naboforeningene i Østfold.

Foreningen har én ubetjent hytte, Østtorphytta. Denne ligger i Sarpsborg, på grensen mot Rakkestad kommune. Hytta har 20 sengeplasser og moderne kjøkken. På åsen over hytta har DNT Nedre Glomma en klatreløype i skogen. Rundt 15.000 besøker klatreløypa hver år.

DNT Nedre Glomma merker og vedlikeholder stier. Foreningen har hovedansvar for Kyststien i området Kråkerøy og Kjøkøy i Fredrikstad, og Ingaleden i Sarpsborg. Alt merkes på dugnad.

Foreningen driftes av frivillige, og hvert år utføres et stort dugnadsarbeid for å lage turer og aktiviteter, vedlikehold av Østtorp og merking av stier.

På kontoret vårt i Sarpsborg selger vi kart, nøkler, luer og andre turting. Vi kan også gi bort noen turtips. Velkommen innom!