Tilbake til Aktuelt

Hytte ved sjøen eller hytte på fjellet? Her er noen av våre turtips for sommeren!!

Padle sørlandskysten i sommer? Eller vil du på en kort fjelltur? Eller en lang? Passer det kanskje best å kjøre bil hele veien inn til hytta vår - med badestrender i øst og vest? Turen starter med en T, og her har du noen gode fine turtips til fjellturer kombinert med overnatting på en av våre fjellhytter Eller du kan oppleve skjærgården på Sørlandet i en av våre flotte Kystledhytter.

Publisert: 12. juni 2024
Skrevet av: Ingvill Thune
collage hytter
1.Store Torungen, 2. Randvik, 3. Seilerhytta, 4. Nutevasshytta og 5. Nystøyl Foto: Marius Dalsegg (1. og 3.), Ola Belland (4.) og Ingvill Thune (2. og 5.)

Sørlandskysten

På vår nyåpna hytte i Risør, Randvik Kystledhytte kan du kjøre hele veien inn, sykle, eller komme sjøveien. Badestrender i øst og vest, naturreservart med fine turstier rett utenfor døra, og 20 minutters gange på vei eller tursti til Risør sentrum.

Seilerhytta i Tvedestrand ligger idyllisk og alene på en øy med egen badestrand, robåter og brygge. Kort vei fra land, kort vei til havet.

Eller vil du bo på en øy like utenfor Arendal sentrum, i Fyrvokterboligen til Store Torungen Fyr? Med måkeskrik, fiske, vind i håret, sjøluft og utsikt til Skagerak?

Austheiene

Eller er du kanskje en av de som vil teste ut en fjellhytte for første gang eller gå nye fjellturer?

Hva med en tur til Granbustøyl? Det er en fin plass å gå om du er litt nybegynner i fjellet, bare ca 2 timer fra Birtedalen. Den er også et fint utgangspunkt for mindre toppturer i området eller en lengre tur videre til Nutevasshytta. Fra denne kan du så gå tilbake til Birtedalen igjen. Perfekt for en helgetur med to overnattinger.

En litt lengre tur som også passer godt for barn er turen til Nystøyl, som er en av de minst besøkte hyttene våre uten at vi helt forstår hvorfor. Her er mange fiskevann og badevann i nærheten, og med barn tar turen ca 5 timer fra Torsdalsdammen, inkludert både badepause, nysgjerrighetspauser og lunsjpauser.

Vil du enda høyere til fjells? Over tregrensa? Sett bilen langs RV9 ved Berdalen, ta buss til Hovden, gå til Tjørnbrotbu og videre til Berdalsbu og ned igjen til bilen din. Du kan selvsagt fortsette turen videre til neste hytte, og mange bruker faktisk hyttene i Austheiene på vei fra Lindesnes til Nordkapp, så mulighetene for fine kombinasjoner er mange!!

Kom gjerne innom oss på Langbrygga i Arendal dersom du trenger kart eller veiledning før din tur!!!

God sommertur!!!

Vi har enda fler alternativer på ut.no

Landsmøtet i Trondheim 2023.